Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medya ve Yakın Tarih GZT 021 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GÜZEL
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET GÜZEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders kapsamında, toplumsal, siyasal ve kültürel alanlarda önemli derecede belirleyici olan medyanın Türkiye’nin yakın tarihinde üstlendiği rolü analiz etmek amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yakın tarihte yaşanan önemli toplumsal ve siyasal olayların medya ile ilişkisi örnek olaylar üzerinden incelenecektir.  

Dersin İçeriği

Bu derste, Türkiye tarihine genel bir giriş yapıldıktan sonra özellikle 1980 sonrası döneme denk düşen tarihsel gelişmeler medya ile olan bağları açısından ele alınacaktır. Bu yapılırken medyanın yaşadığı ekonomik dönüşümün etkileri ve siyasetle ilişkisi üzerinde durulacaktır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya ve tarih ilişkisini açıklar Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Türkiye'nin yakın tarihindeki dönüm noktalarını açıklar Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Medyanın dönüşümünü diğer gelişmelerle birlikte değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Medyanın tarihsel rolünü örnek olaylarla analiz eder Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 1. Tanışma, dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması
2 Medya ve Tarih İlişkisi
3 Genel Hatlarıyla Türkiye Tarihi-1
4 Genel Hatlarıyla Türkiye Tarihi-2
5 1980’ler ve Türkiye: Ekonomik, Siyasal ve Toplumsal Gelişmeler
6 Türkiye Medyasının Dönüşümü: 1980’ler
7 Türkiye Medyasının Dönüşümü: 1980’lar
8 Ara Sınav
9 2000’li Yıllar ve Türkiye Medyası
10 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
11 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
12 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
13 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
14 Dersin Genel Değerlendirmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Lewis, Bernard. Modern Türkiye'nin Doğuşu. Çev. Babür Turna. İstanbul, Arkadaş Yayıncılık, 2015.

Kejanlıoğlu, Beybin. Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara, İmge Kitapevi, 2004

Bali , N. Rıfat. Tarz-ı Hayat'tan Life Style'a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar,Yeni Yaşamlar. İstanbul, İletişim Yay.,2015

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim ve sosyal bilimler alanlarında edindiği kuramsal bilgiyi gazetecilik uygulamasında kullanır.
2 Genelde iletişim ve medya özelde de gazetecilik alanındaki sorunları tanımlar ve bu yönde çözüm üretebilir.
3 Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar ve bunları medya ortamında yayına hazırlar.
4 İletişim etiği ve basın meslek ilkeleri doğrultusunda mesleki eğitimine uygun biçimde haberi inşa eder ve mesleğini yürütür.
5 Bir yabancı dil (İngilizce) kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar ve mesleğine özgü konuları uluslararası bir perspektiften izler.
6 Yayınlanacak haberi Türkçe’nin temel dilbilgisi kurallarına uygun şekilde düzenler.
7 İletişimin, medyanın ve gazeteciliğin tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibi olur.
8 Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları, gazetecilik alanındaki yeni yönelimleri ve teknolojik gelişmeleri yakından izler, öğrenir ve mesleki gelişime açık olur
9 Bilimsel araştırma, yayın ve proje hazırlamak için gerekli kuramsal ve metodolojik donanıma sahip olur.
10 Küreselleşme ekseninde medya endüstrisinde yaşanan dönüşümü ve medya işletmelerinin mülkiyet yapısındaki değişimi kavrar
11 Fotoğraf tekniklerini habercilik uygulamalarında etkili biçimde kullanır
12 Medya içeriğini teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar
13 Medya sektörünün sorunlu dinamikleriyle eleştirel mesafesini koruyabilecek bir kavrayış tarzı geliştirir
14 Gazetecilik mesleğini siyasi, ekonomik, tarihsel, hukuki, kültürel ve sosyolojik boyutlarıyla tanımlar
15 Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için gerekli donanıma sahip olur
16 Gazetecilik için gerekli etkili iletişim kurabilme becerisini geliştirir
17 İletişim bilimine özgü kuramları tanımlar ve değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5