Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Egzersiz ve Sporda Fizyolojik Uyum Mekanizmaları | BSO 607 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZKAN IŞIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Akut ve kronik egzersizde organizmanın fizyolojik etkilenimini anlatmaktır. |
Dersin İçeriği | Akut ve kronik egzersize kan, kalp ve dolaşım sistemi, solunum sistemi, endokrin sistem ve sinir sisteminin uyum mekanizmalarının incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan vücudunu oluşturan hücre, doku, organ ve sistemleri tanıtır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Sistemlerin birbirleriyle ilişkilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Egzersiz sırasında organizmada oluşan değişiklikleri anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Uzun süredir egzersiz yapan bireylerin vücudundaki adaptif değişiklikleri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Farklı ortamlarda yapılan egzersize adaptasyonu anlatır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Antrenman programını bireyin fizyolojik özelliklerini belirleyerek özgün olarak hazırlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Sağlıklı yaşam için yapılan egzersizin sınırlarını belirler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Egzersiz fizyolojisi ile ilgili yayınları takip eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Antrenör, Masör ve Sporcular ile bilgisini paylaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Bilimsel ortamda bilgisini paylaşır ve tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Enerji metabolizması ve egzersiz | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
2 | Egzersiz sonrası toparlanma | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
3 | Kas fizyolojisi ve egzersiz | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
4 | Akut ve kronik egzersizin kana etkisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
5 | Akut egzersizin kalp ve dolaşım sistemine etkisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
6 | Kronik egzersizin kalp ve dolaşım sistemine etkisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
7 | Akut ve kronik egzersizin solunum sistemine etkisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
8 | Değerlendirme | |
9 | Asit-Baz dengesi ve egzersiz | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
10 | Akut ve kronik egzersizin endokrin sisteme etkisi | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
11 | Sinir sistemi ve egzersiz | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
12 | Egzersizde termoregülasyon | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
13 | Sualtı fizyolojisi ve egzersiz. | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
14 | Yüksek irtifa ve egzersiz | kaynaklardan ilgili bölüm okunmalı, sorular çıkarılmalı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Text book of work physiology; P.O Astrand Physiological basis for exercise and sport; Fox Exercise physiology; WD Mc Ardle, F.I.Katch, L.V. Katch Tıbbi Fizyoloji, Ganong VF. çeviri ed:Dr. Ayşe Doğan, 20.Baskı, Barış Kitabevi, 2001. Fizyoloji Ders Kitabı, Terzioğlu M, Yiğit G, Oruç,T: Cilt I,II. İstanbul Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 1993. Textbook of medical physiology. Guyton AC, Hall JE. Çeviri Ed:Hayrunnisa Çavuşoğlu, Tıbbi Fizyoloji, W.B.Saunders Company, London, Tokyo, 10.Baskı. 1998. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme. | ||||||
2 | Öğretmenlik mesleği, spor bilimleri, genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgilere sahiptir; bu bilgileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır. | ||||||
3 | Alan ile ilgili verilerin toplanması ve yorumlanması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerlere uygun hareket etme. | ||||||
4 | Öğretmenlik mesleği, Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirme, onlara problemlerle ve çözüm yöntemleriyle ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. | ||||||
5 | Öğretmenlik mesleği, Beden Eğitimi ve Spor ile ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alabilme | ||||||
6 | Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebime | ||||||
7 | Alanıyla ilgili öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becereileri karşı karşıya kaldığı problemlere çözüm üretmede kullanır. | ||||||
8 | Takım çalışması ve öz değerlendirme yapar | ||||||
9 | Öğretmenlik mesleğiyle ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil kullanabilme. | ||||||
10 | Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcama. Yeniliğe açıklık, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynama. Toplumun değerleri ve çevreyi koruma konularında yeterli bilgiye ve bilince sahip olma | ||||||
11 | Öğretmenlik mesleği,Beden Eğitimi ve Spor ilgili kavramları, fikirleri bilimsel yöntemlerle incelebilme ve değerlendirebilme, problem ve konuları tanılayabilme, analiz edebilme ve tartışabilme, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirebilme | ||||||
12 | Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ailelerinin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlayıp belirler. | ||||||
13 | Öğretim kalitesini arttırmak için gerekli bilişim,iletişim ve öğretim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser,yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol seçer |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |