Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Devre Tasarımı ELM 206 4 3 + 2 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör.Ömer Faruk Boyraz

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Multivibratörler ve Flip Floplar ile ilgili temel kavramları tanıtmak, Senkron Sıralı / Ardışıl Devreleri açıklamak, Sayıcıları tanıtmak, Kaydedicileri ve Kaydedici çeşitlerini öğretmek, Bellekleri detaylandırılarak / gruplandırarak bellek kapasitesini artırma becerisini kazandırmak, Programlanabilir Lojik Elemanları açıklamak.

Dersin İçeriği

Multivibratörler, R-S Flip Flop, J-K Flip Flop, MS Flip Flop, T Flip Flop, D Flip Flop, Senkron Sıralı / Ardışıl Devre tasarimi, Sayıcılar, Yukari sayıcı, Asagi sayıcı, Yukari-Asagi sayıcı, Kaydedicile, Saga kaymali kaydedici, Sola kaymali kaydedic, Saga-Sola kaymali kaydedici, Bellekleri, Adres yolu genisletme, Veri yolu genisletme, Programlanabilir Lojik Elemanlar, PLA, PAL, GAL, PLD, CPLD, FPGA

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Flip Flop devreleri kurabilmek için kavramları anlar ve farklarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Senkron Sıralı / Ardışıl Devre uygulamaları yapabilmek için çalışma mantıklarını inceler, devrelerin sonuçlarını inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Sınav ,
3 Sayıcı tasarımı gerçekleştirebilmek için, sayıcı çeşitlerini inceler ve sayı sistemleri ile ilişkilendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
4 Sayicilar ile devre tasarimi yapar Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Sınav , Proje / Tasarım,
5 Kaydedici tasarımı gerçekleştirebilmek için, kaydedici çeşitlerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Kaydediciler ile devre tasarimi yapar Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Sınav , Proje / Tasarım,
7 Bellek tasarımı yapabilmek için, bellek çeşitlerini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
8 Bellek kapasitesini artırma işlemini yapabilmek için, bellek çeşitlerini yorumlayabilir ve ilişkilendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
9 Programlanabilir lojik devreler ile devre tasarımı yapar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Multivibratör ve Flip Floplar Ders slaytları
2 Senkron Sıralı / Ardışıl Devreler Ders slaytları
3 Ardışıl Devre Tasarımı Ders slaytları
4 Sayıcılar - Asenkron Sayıcılar Ders slaytları
5 Senkron Sayıcılar Ders slaytları
6 Sayıcı Entegreleri ve Sayıcı Çeşitleri Ders slaytları
7 Sayıcı Uygulamaları Ders slaytları
8 Kaydediciler Ders slaytları
9 Ara Sınav
10 Bellek (Hafıza) Devreleri Bellek Çeşitleri [1] Sayfa 405-424 Ders slaytları
11 Manyetik Bellekler Optik Disk Bellekler Ders slaytları
12 Yarı İletken Bellekler Bellek Ölçülerinin Genişletilmesi Ders slaytları
13 Programlanabilir Lojik Elemanlar Ders slaytları
14 PLDlerin programlanması Ders slaytları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[2] Mano Morris, Digital Design, Prentice Hall

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 13
1. Proje / Tasarım 12
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 3 3
Proje / Tasarım 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 5