Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mühendislik Matematiği | ELM 209 | 3 | 3 + 0 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | MAT111 Matematik I, MAT112 Matematik II, TKN127 Lineer Cebir, ELM101 Elektrik- Elektronik Müh. Giriş derslerinden başarılı olunmuş olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AKİF AKGÜL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. AKİF AKGÜL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, mühendislik öğrencilerinin gerek öğrenimleri boyunca gerekse iş hayatlarında ihtiyaç duyabilecekleri matematiksel yöntemleri teori ağırlıklı olarak öğretmektir. Ayrıca bu ders, İşaretler ve Sistemler, Elektrik Devreleri, Denetim sistemleri gibi önemli dersler için temel teşkil ederek karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde, önemli bir altyapı oluşturmaktadır. Bu dersin diğer bir önemli amacı ise komplex değişkenler teorisi ile ilgili temel teknikleri öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Doğrusal denklem takımlarının çözümü, Laplace, ters laplace dönüşümü ve özellikleri, Z-dönüşümü, ters Z-dönüşümü ve özellikleri, Fourier Serileri, Sürekli ve ayrık zamanlı fourier dönüşümü, ayrık fourier dönüşümü, Kompleks sayılar, kutupsal formda gösterim, kompleks düzlem, Kompleks fonksiyonlar, Kompleks integrasyon, Diferansiyel denklemlerde özel konular ve Graf teorisi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Doğrusal denklem takımlarının çözümü ve graf teorisi ile karmaşık elektrik devreleri gibi problemleri pratik olarak çözebilir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Laplace dönüşümlerini mühendislik problemlerinde etkin bir şekilde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Z-dönüşümlerini mühendislik problemlerinde etkin bir şekilde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Fourier serileri ve dönüşümlerini mühendislik problemlerinde etkin bir şekilde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Kompleks sayıları etkin bir şekilde kullanabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
6 | Diferansiyel denklemleri mühendislik problemlerinde etkin bir şekilde kullanabilir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders hakkında genel bilgilendirme, doğrusal denklem takımlarının çözümü | |
2 | Laplace dönüşümü ve özellikleri | |
3 | Ters laplace dönüşümü ve özellikleri | |
4 | Z-dönüşümü ve özellikleri | |
5 | Ters z-dönüşümü ve özellikleri | |
6 | Fourier Serileri | |
7 | Sürekli ve ayrık zamanlı fourier dönüşümü | |
8 | Ayrık zamanlı fourier dönüşümü ve ayrık fourier dönüşümü | |
9 | Kompleks sayılar, kutupsal formda gösterim, kompleks düzlem | |
10 | VİZE | |
11 | Kompleks fonksiyonlar | |
12 | Kompleks integrasyon | |
13 | Diferansiyel denklemlerde özel konular | |
14 | Graf teorisi (Graph theory) |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İleri Mühendislik Matematiği, Yazar: Peter V. O'Neil, Çevirmen: Yaşar Pala. Advanced Modern Engineering Mathematics, Glyn James. Advanced Engineering Mathematics with MATLAB®, Dean G.Duffy. İşaretler ve Sistemler, Schaum's Outlines. Kompleks Fonksiyonlar Teorisi I, Ankara Üniversitesi Ack Ders Malzemeleri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 11 | 11 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |