Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mikroişlemciler | ELM 307 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AHMET KARACA, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere bilgisayar mimarisinin temelini oluşturan mikroişlemcilerin genel yapısı ve donanım ve yazılım mimarisi ile bilgileri verip bir mikro denetleyici uygulaması yapabilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Mikroişlemcilerin tarihi gelişimi, mikrobilgisayar ve mikroişlemci terminolojisi, mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisinin temel bileşenleri: kaydediciler, aritmetik ve mantık birimi (ALU), kod çözücü birim, bayraklar ve yığın, azaltılmış komut setli bilgisayar (RISC), karmaşık komut setli bilgisayar (CISC), Harvard ve Von Neuman mimarileri, adres, veri ve kontrol hatları, hafıza haritası tasarlama, adres ve seçici uç çözümleme, PIC mikrodenetleyicisi yazılım ve donanım mimarisi, adresleme modları ve komut setinin (aritmetik, lojik vb) kullanımı, assembly programlama (mnemonics, opkod, operand, makine çevrimi, kodlama, alt yordamlar, derleme, benzetim, hata ayıklama, sistem analizi), step motor ve yürüyen ışık uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaydedici ve hafıza entegrelerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, | Sınav , |
2 | Mikroişlemcili sistemler için sistem hafıza tasarımı yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , |
3 | PIC Mikrodenetleyicisinin komut setini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Proje / Tasarım, |
4 | PIC Mikrodenetleyicisi için assembly programlama dilini kullanarak uygulama geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mikroişlemci sistemlere genel bakış ve tarihi gelişimleri | |
2 | Mikroişlemci ve mikroişlemcili sistemlere ait temel kavramlar | |
3 | Mikrobilgisayarların yapısı ve mikroişlemci mimarisi | |
4 | PIC mikrodeneyleyicisinin yazılım ve donanım mimarisi | |
5 | PIC mikrodenetleyicisi adresleme modları ve komut seti | |
6 | PIC mikrodenetleyicisi ile assembly programlama | |
7 | PIC mikrodenetleyicisi ile assembly programlama | |
8 | PIC Mikrodenetleyicisinde bellek organizasyonu | |
9 | PIC mikrodenetleyicisi ile çevresel arabirim kullanımı | |
10 | PIC Mikrodenetleyicisinde seri ve paralel haberleşme | |
11 | PIC Mikrodenetleyicisi ile C programlama | |
12 | PIC Mikrodenetleyicisi ile C programlama uygulamaları | |
13 | Step motor uygulaması | |
14 | Yürüyen ışık ve trafik ışık uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. GÜMÜŞKAYA, Haluk, Mikroişlemciler ve 8051 Ailesi, 2. TOPALOĞLU, Nurettin, “x86 tabanlı Mikroişlemci Mimarisi ve Assembly Dili”, Seçkin Yayınevi, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |