Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Enerji İletim Sistemleri | ELM 031 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. METİN VARAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. METİN VARAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Elektrik enerjisi kullanımı ve üretimi kadar iletimi de diğer enerji türleri ile kıyaslandığında en optimum/yaygın çözümdür. Dersin amacı da; Matematik, Devreler, Alanlar, Elektrik Makineleri ve Yüksek Gerilim gibi derslerde edinilen bilgileri de kullanarak, iletim sistemlerinin analizlerini ve tasarımı yapacak bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | İletim sistemlerinin dengeli üç-fazlı modelleri, sistem elemanlarının (generatörler, trafolar, yüklerin) modelenmesi, iletim hatlarının modellenmesi, simetrili bileşenler dönüşümü (SBD) ile “dönüşüm” uzayı kavramının incelenmesi, SBD ile iletim sistemlerinin asimetrik modelleri, arızalar, kısa devreler, yük akışı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enerji iletim sistemlerinin; makinalar, hatlar, yükler gibi ana bileşenlerini modeller, | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Enerji iletim sistemlerinin dengeli ve dengesiz çalışma koşullarında çözümlemelerini yapabilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
3 | Yük akışı hesaplamaları ve analizleri yapabilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
4 | İletim sistemlerinde değişik arıza analizleri tekniklerini kullanabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Sürekli sinüsoidal hal, fazör diyagramları | |
2 | Enerji iletim sistemlerinin dengeli modelleri | |
3 | Birim Değerler (pü), enerji iletim sistemlerine uygulanması | |
4 | Enerji iletim sistemi elemanları; generatörler, trafolar, yükler | |
5 | Enerji iletim hatları; kısa, orta, uzun mesafeli hatların modellenmesi | |
6 | Orta uzunluktaki hatların nominal devreleri, uzun hatların eşdeğer modelleri | |
7 | Simetrili bileşenler, tanımı, temel teoremleri, güç ifadesi | |
8 | Gerilim ve akım dengesizliklerinde simetrili bileşenlerin uygulanması | |
9 | Generatör, trafo, iletim hattı ve yüklerin dizi bileşenleri ve dizi bileşen devreleri | |
10 | Arızalar, kısa devreler; tanımlar, eşdeğer devreler, çözüm yöntemleri | |
11 | Simetrik ve simetrik olmayan arıza analizleri | |
12 | Bara empedans ve admitans modelleri, modeller üzerinde değişiklikler | |
13 | Enerji nakli, Yük akışı, temel kavramlar | |
14 | Kararlılık problemine giriş |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Elektrik Güç Sistemlerinin Analizi (Hüseyin ÇAKIR, YTÜ) Schaum´s Electric Power Systems ( McGraw-Hill,1989, ISBN: 0070459177) Elements of Power System Analysis (WD. Stevenson, Mc-Graw Hill, 1994) Electric Power Systems (Weedy, John Wiley&Sons 1998) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Proje / Tasarım | 40 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Proje / Tasarım | 1 | 12 | 12 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Toplam İş Yükü | 129 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |