Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Görüntü İşleme I | ELM 021 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Sayısal Sinyal İşleme |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. RAŞİT KÖKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Her türlü bilginin sayısallaştırıldığı günümüzde, özellikle görüntülerin sayısallaştırılması işlemi de artmıştır. Görüntülerin sayısallaştırılması ise günlük hayattan akademik alandaki birçok çalışmanın ilgi odağı olmuştur. Gerek eski/zarar görmüş resimlerin görüntü işleme teknikleri ile yenilenmesi gerekse de otomasyon sistemleri, güvenlik sistemleri vb. alanlardaki kullanımı sayesinde popüler bir konu olmuştur. |
Dersin İçeriği | Görüntü işlemenin temelleri, Görme olayının oluşumu, Bilgisayarda görüntü oluşumu, Sayısal görüntünün temelleri, Görüntü iyileştirme teknikleri, Sayısal görüntüler için temel filtreleme teknikleri, Uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Görüntü elde etmek için kullanılan donanım elemanlarını inceler, görüntü sistemlerinin temellerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | İnsan görme sisteminde bir görüntünün nasıl oluştuğunu anlamak için görme sistemini ve renkleri inceler, görüntü sistemleri ile ilişkilendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
3 | Sayısal görüntüyü anlamak için sayısal görüntüyü oluşturan temel elemanları/ifadeleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
4 | Görüntü işlemeyi anlamak için temel görüntü işleme tekniklerini inceler ve karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
5 | Görüntü işleme tekniklerini kullanabilmek için basit, temel algoritmaları yazar ve sonuçları inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
6 | Görüntü işleme tekniklerini uygulamaya dökebilmek için belli bir amaca yönelik bir tasarim yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel görüntü işleme teknikleri | Ders Slaytları |
2 | Görme olayının oluşumu, renk modelleri | Ders Slaytları |
3 | Görüntü algılama ve yakalama, niceleme ve örnekleme | Ders Slaytları |
4 | Bilgisayar yazılımı aracılığıyla görüntü analizi | Ders Slaytları |
5 | Sayısal görüntünün temelleri, piksel ve komşulukları | Ders Slaytları |
6 | Görüntü iyileştirme teknikleri, uzamsal boyut | Ders Slaytları |
7 | Histogram işlemleri | Ders Slaytları |
8 | Aritmetik işlemler ile görüntü iyileştirme | Ders Slaytları |
9 | Uzamsal filtreleme teknikleri | Ders Slaytları |
10 | Uzamsal filtreleme teknikleri | Ders Slaytları |
11 | Uzamsal boyutta görüntü keskinleştirme | Ders Slaytları |
12 | Bileşik uzamsal görüntü iyileştirme teknikleri | Ders Slaytları |
13 | Algoritma geliştirme uygulamaları | Örnek Uygulamalar |
14 | Algoritma geliştirme uygulamaları | Örnek Uygulamalar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. GONZALEZ R.C., WOODS R.E., and ADDINS S.L., Digital Image Processing Using Matlab, Pearson Education Inc., New Jersey, 2004. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Proje / Tasarım | 1 | 9 | 9 |
Final | 1 | 7 | 7 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |