Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | TRZ 513 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. OĞUZ TÜRKAY |
Dersi Verenler | Prof.Dr. OĞUZ TÜRKAY, |
Dersin Yardımcıları | Araş. Gör.SEYYİT AHMET SOLMAZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Gerek bilimsel bilgi üretimi ve gerekse de üretilen bilgilerden faydalanmayı kolaylaştırmak amacıyla öğrencilere bilimsel yöntem hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste bilimsel araştırmanın mantığı üzerinde durulacak, bilimsel araştırmanın aşamaları analiz edilecek ve nicel ve nitel yöntemlere dair örnekler üzerinde çalışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilgi üretimi süreçleri hakkında bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Turizm işletmeciliğini ilgilendiren bir konuda araştırma yapıp sonuç ortaya koyar | Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
3 | İlgili yazından pratiğe dönük sonuçlar çıkarır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | Alan araştırmalarının mantığını kavrayarak işletmecilik alanında bu tür araştırmalardan faydalanma yollarını örnekler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Benzetim, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Tezinde kullanacağı metodolojiyi ve izleyeceği süreçleri/yolları tanımlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilimsel Araştırma, Kuram, Bilimin Temel İşlevleri, Bilimsel Araştırma İlkeleri, Bilimsel Yöntem Ve Diğer Kavramlar. | |
2 | Sosyal Bilimlerde Araştırmanın Önemi Ve Hipotez. | |
3 | Hipotez Geliştirme Ve Teori. | |
4 | Veri Toplama Ve Değerlendirme Yöntemleri: Veri Ve Türleri, Ölçme Ve Türleri, Ölçek Ve Türleri. | |
5 | Veri Toplama Ve Değerlendirme Yöntemleri: Güvenilirlik Ve Geçerlilik, Veri Toplamada Temel Yaklaşımlar, Ortak Süreçler. | |
6 | Veri Toplama Teknikleri Ve Verilerin İşlenmesi: Görüşme, Anket, Gözlem, Kaynak Derlemesi, Tarama, Yazışma, Verilerin İşlenmesi, Çözümlenmesi. | |
7 | Araştırma Tasarısı Ve Rapor Hazırlama: Araştırmanın Sınıflandırılması, Yazım Kuralları, Kaynak Toplama, Notlar, Bibliyografya, Tablo Ve Şekiller. | |
8 | Araştırma Tasarısı Ve Rapor Hazırlama: Sayfa Düzeni, Kaynak Ve Dipnotlar, Metin Aktarımları, Tablo, Şekil Ve Grafikler. | |
9 | ARASINAV | |
10 | Bilim Dili: Yazım Dili, Sözcük Seçimi, Cümle Ve Paragraf Yapısı, Üslup, Yazım Kuralları, Noktalama İşaretleri. | |
11 | Dipnot Ve Kaynaklar: Konulu Yazımların Değerlendirilmesi | |
12 | Örnek Metin İncelemesi | |
13 | Örnek Metin İncelemesi | |
14 | Turizm Endüstrisi İle İlgili Tez Projesinin Hazırlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yıldırım, E., Altunışık, R., Coşkun R. Ve Bayraktaroğlu S. (2001), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, Sakarya Yayıncılık. Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi. Karasar,N. (1998) Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım. Karasar,N (1995) Araştırmalarda Rapor Hazırlama, 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Kaptan,S. (1998) Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri, Tekışık Web Ofset Tesisleri. Kaptan,S. (1989) Bilimsel Araştırma ve Gözlem Teknikleri, Tekışık A.Ş. Veb Ofset Tesisleri. Yıldırım,A.&H.Şimşek. (1999) Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi. Aziz,A. (1994) Araştırma Yöntemleri - Teknikleri ve İletişim, Turhan Kitabevi Basım-Yayın Tic.Ltd.Şti. Sekeran, U. (2003), Research Methods for Business:A Skill Building Approach, 4th Ed. Hair J., Black, B., Babin, B., Anderson, R. And Tahtam R. (2005), Multivariate Data Analysis, 6 th Ed., Prentice Hall. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Turizm alanında lisans düzeyindeki yeterliliklerine dayalı olarak turizm işletmeciliği alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve turizm işletmeciliğinin disiplinler arası yapısı bağlamında farklı disiplinlerin bakışı ile sektörü değerlendirebilir. | X | |||||
2 | Turizm işletmeciliği alanındaki bir probleme ilişkin çalışma yaparken sektörün hem sosyo-ekonomik etkilerini hem de işletmecilikle ilgili sorunlarını birbirleri ile etkileşim içerisinde ayrı ayrı analiz eder. | X | |||||
3 | Turizm işletmeciliği alanında daha önce ortaya koyulmamış belli konularda bilgi üretmek adına birincil veri kaynaklarına yönelik çalışma yapar. | X | |||||
4 | Turizm işletmeciliği alanında ortaya çıkan güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. | X | |||||
5 | Turizm işletmeciliği alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgular, çözüm yöntemi geliştirir, sonuçları değerlendirir ve alanına ilişkin projelerde, proje yürütücüsü veya katılımcısı olarak görev alır. | X | |||||
6 | Turizm işletmeciliği alanında belli konularda strateji ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir; işletmenin görev aldığı alanlara ilişkin vizyon, amaç ve hedefleri belirler. | X | |||||
7 | Turizm işletmeciliği alanında edindiği bilgi ve becerilere eleştirel bir gözle yaklaşır, sorgular ve sorunların tespiti, analizi ve çözümünde analitik yaklaşımı uygulayarak çok yönlü araştırma gerçekleştirir. | X | |||||
8 | Turizm işletmelerinde görev aldığı alanla ilgili olarak sürekli kendini yeniler ve geliştirir. | X | |||||
9 | Veri toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. | X | |||||
10 | En az bir yabancı dilde turizm literatürünü takip etme yeteneğine sahiptir. | X | |||||
11 | Turizm işletmelerinin departmanları ile ilgili gelişmelerde paylaşıma açıktır ve bilgilerini paylaşır. | X | |||||
12 | Turizm işletmelerinde kullanılan bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibidir ve bu teknolojileri kullanır. | X | |||||
13 | Turizm işletmeciliği alanındaki ortaya koyulmuş mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. | X | |||||
14 | Turizm işletmeciliği alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 144 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,76 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |