Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hareketler Sosyolojisi | SOS 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HANDAN AKYİĞİT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere sosyal hareketlerin toplumsal değişimdeki rolünü anlamalarını sağlamak amacıyla tasarlanmıştır. Dersin temel amacı, öğrencilerin sosyal hareketleri teorik ve pratik boyutlarıyla kavrayabilmelerini, bu hareketlerin ortaya çıkış koşullarını, gelişim süreçlerini ve toplumsal sonuçlarını sistematik olarak analiz edebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Sosyal hareket kavramının tanımı ve kapsamı Sosyal hareketler, devrim, isyan ve reforma arasındaki farklar Sosyal hareketlerin tarihsel gelişimi Klasik ve çağdaş sosyal hareketler arasındaki ayrım
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
2 | Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Türkiyedeki sosyal olayların nedenlerini öğretir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal hareket kavramının tanımı ve kapsamı | |
2 | Klasik Sosyal Hareket Teorileri | |
3 | Kaynak Mobilizasyonu Teorisi | |
4 | Politik Süreç Teorisi | |
5 | Çerçeveleme Teorisi ve Kimlik | |
6 | Yeni Sosyal Hareketler Teorisi | |
7 | Sosyal hareket araştırmalarında metodoloji (etnografik yöntemler, ağ analizi) | |
8 | Toplumsal Cinsiyet ve Sosyal Hareketler | |
9 | ARASINAV | |
10 | Etnisite, Milliyetçilik ve Sosyal Hareketler | |
11 | Dini Hareketler ve Fundamentalizm | |
12 | Çevre Hareketleri ve Ekolojik Modernleşme | |
13 | Küreselleşme ve Transnasyonal Hareketler | |
14 | Sosyal Hareketlerin Sonuçları ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kenan Çayır, Yeni Sosyal Hareketler, Kaknüs Yayınları. Orhan Türkdoğan, Sosyal Hareketler Sosyolojisi, Bilge Kültür Sanat. Charles Tilly vd. Toplumsal Hareketler, Alfa yayınları. Sosyoloji Divanı, Toplumsal Hareketler özel sayısı, Cilt 3 Sayı 5. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. | ||||||
2 | 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. | ||||||
3 | 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. | ||||||
4 | 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. | ||||||
5 | 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. | ||||||
6 | Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak | ||||||
7 | Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türkler ve Osmanlılarda toplumsal tabakalaşma ve sınıf yapısını öğretir | |||||||
2 | Batı ve Türk toplumunda yeni ideolojik yönelimler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlar | |||||||
3 | Sosyal hareketlerin analizi hakkında aydınlatıcı fikirler verir | |||||||
4 | Sosyal hareketlerin doğuşu hakkında bilgi edindirir | |||||||
5 | Türkiyedeki sosyal olayların nedenlerini öğretir | |||||||
6 | Sosyal hareketlere analiz ve değerlendirme yeteneği geliştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |