Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Romanının Sosyolojisi SOS 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör.Handan Akyiğit
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste Türk romanının oluşum koşulları ve bu şartlarda ortaya çıkan toplumsal değişme süreçleri ele alınmaktadır. Ders yoğun olarak Türk romanının kuruluş aşamasına yönelmektedir.
Dersin İçeriği Ders edebiyat ve sosyal gerçekli arasında var olan ilişkileri ortaya çıkarmaya ve özellikle de roman türünün bu konudaki imkanından yararlanmayı öne almaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Toplumsal olayları kavrama konusunda Edebiyatın bir kaynak olarark kullanımı Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Türkiye´de toplumsal değişme tarihimizde edebiyat ve romanların taşıdığı önemin vurgulanması Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
3 Türk romanının taşıdığı sosyolojik imkanın toplumsal araştırmalarda kullanımı Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
4 Türk romanı ile toplumsal değişme tarihimiz arasındaki ilişkilerin kavranılması Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
5 Edebiyat türleri ve sosyal gerçeklik ilişkilerine yakından bakma gereksinimi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplumsal olayları incelemede bir kaynak olarak edebiyat ve roman
2 Roman ve Toplumsal Gerçeklik
3 Edebiyat sosyolojisinin önemi
4 Sosyal, kültürel değişme ve roman
5 Edebiyat ve roman sosyolojisinin temel kavramları
6 Türk romanının oluşum aşamaları
7 Türk romanının kuruluşu
8 Başlangıçtan Servet-i Funun edebiyat akımına kadar
9 Recaizade Ekrem´in araba sevdası romanının sosyolojisi
10 Alafranga Kavramı ve Ahmet Mithat Efendi
11 Ara Sınav
12 Halide Edip ve Türk Kurtuluş Savaşı
13 Yakup Kadrinin romanları ve yeni Türk Devletinin ideolojisi
14 Kemal Tahir´in Devlet Ana romanında Osmanlı Devletinin Kuruluşu meselesi
Kaynaklar
Ders Notu Mustafa Kemal Şan, Toplumsal Değişme Açısından Servet-i Funun Dönemi Türk Romanı, 1998,Yayınlanmamış Doktora Tezi.
Ders Kaynakları Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bakışlar, I,II,II, İletişim yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 2 8 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 3 3
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6