Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sürekli İyileştirme Yöntemleri ENM 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEMRA BORAN
Dersi Verenler Prof.Dr. SEMRA BORAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sürekli iyileştirme ve yöntemlerini tanıtmak
Dersin İçeriği Sürekli iyileştirme tanımı, proses yaklaşımı, 7 araç (basit sorun çözme teknikleri), yeni 7 araç, QFD, Pugh kavramı, FMEA, poka-yoke, kıyaslama tekniği, TRİZ, BPR.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sürekli iyileştirme kavramı ve uygulama yollarını bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Sürekli iyileştirmeyi sağlayacak teknikleri uygular Tartışma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sürekli iyileştirme, kaizen felsefesi tanımı, PUKÖ döngüsü Kazein:Japonyanın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, KAlder yayınları
2 Süreç Yönetimi, Süreç İyileştirme Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008, sf53-59.
3 Kalite Çemberleri Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003, Sf 65-72
4 7 Araç (Basit Sorun Çözme Teknikleri) Ders notu
5 Yeni 7 Araç Ders notu
6 İstatistiksel Proses Kontrol, Kontrol Şeması, Proses Yeterlilik Analizi Ders notu
7 5S, TPM, Yalın Üretim Ders notu
8 Altı Sigma Yaklaşımı Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003
9 TS-EN-ISO 9000:2000 Kalite Yönetim Sistemi TS-EN-ISO 9000:2001 standardı
10 EFQM Mükemmellik Modeli ve Özdeğerlendirme EFQM ve Özdeğerlendirme Kalder yayınları
11 Hata Türü Etkileri ve Analizi Ders notu
12 Kalite Fonksiyonu Yayılımı ve Pugh Kavramı Ders notu
13 Kıyaslama Tekniği Ders notu
14 TRİZ yöntemi Ders notu
Kaynaklar
Ders Notu Haftalık ders konularına göre metin veya slayt
Ders Kaynakları [1] Kazein:Japonya’nın Rekabetteki Başrısının anahtarı, Masaki Imai, Kalder yayınları
[2] Süreç İyileştirme, Rıdvan Bozkurt, MPM yayın no:661, 2008.
[3] Kalite Çemberleri, Rıdvan bozkurt-Ceylan Eşit, MPM yayın no:662, 2003.
[4] Altı Sigma, Prof Dr. Necmi Gürsakal, Yrd. Doç. Dr. Ayşe Oğuzlar, Vipaş AŞ 2003.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 sürdürülebilir kalkınma ve endüstri mühendisliğinin gelişen koşullara göre gelişmelerini izleyebilmek ve uygulayabilmek için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 0
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 25 25
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6