Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkçe Öğretiminde Sınav Hazırlama ve Değerlendirme TRE 007 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri

Dersin ön koşulu yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA DEMİRTAŞ TOLAMAN
Dersi Verenler Doç.Dr. YAKUP ALAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türkçe dersi için soru sormak ve sınav hazırlamak.

Dil becerilerinin o¨gˆretiminde farklı yas¸ grupları ve dil du¨zeyleri ic¸in kullanılan sınav tu¨rleri ve o¨lc¸me yo¨ntemleri; dil becerilerini o¨lc¸meye ve degˆerlendirmeye yo¨nelik ilkeler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, kelime bilgisi ve dil bilgisi seviyelerinin o¨lc¸u¨lmesinde kullanılan soru tu¨rleri; sınav hazırlama teknikleri ve degˆerlendirme o¨lc¸u¨tleri; c¸es¸itli soru o¨rneklerinin hazırlanması ve sınav degˆerlendirme c¸alıs¸maları.

Dersin İçeriği

Dil becerilerinin o¨gˆretiminde farklı yas¸ grupları ve dil du¨zeyleri ic¸in kullanılan sınav tu¨rleri ve o¨lc¸me yo¨ntemleri; dil becerilerini o¨lc¸meye ve degˆerlendirmeye yo¨nelik ilkeler; okuma, yazma, dinleme, konuşma, kelime bilgisi ve dil bilgisi seviyelerinin o¨lc¸u¨lmesinde kullanılan soru tu¨rleri; sınav hazırlama teknikleri ve degˆerlendirme o¨lc¸u¨tleri; c¸es¸itli soru o¨rneklerinin hazırlanması ve sınav degˆerlendirme c¸alıs¸maları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yenilenmiş Bloom taksonomisi genel ilkeleri
2 Yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel süreçler (hatırlama-anlama) ve soru örnekleri
3 Yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel süreçler (uygulama-çözümleme) ve soru örnekleri
4 Yenilenmiş Bloom taksonomisi bilişsel süreçler (değerlendirme-yaratma) ve soru örnekleri
5 Açık uçlu soru hazırlama ilkeleri ve uygulama örnekleri
6 Çoktan seçmeli soru hazırlama ilkeleri ve uygulama örnekleri
7 Doğru-yanlış maddeleri hazırlama ve uygulama örnekleri
8 Eşleştirme maddeleri hazırlama ve uygulama örnekleri
9 Yeni nesil soru hazırlama mantığı ve uygulama örnekleri
10 Talim Terbiye Kurulunun Türkçe dersi sınav yönetmeliği
11 Türkçe dersi ölçme ve değerlendirme yöntem ve araçları
12 Sınav hazırlama ve değerlendirme örnekleri
13 Rubrik hazırlama ve değerlendirme
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Çetinkaya, G. (Ed.) (2019). Konuşma ve Eğitimi. Pegem Yayıncılık, Ankara.

Bayat, N. (Ed.) (2019). Yazma ve Eğitimi. Anı Yayıncılık, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Dilin tanımı, işlevleri, dil bilgisi ve dil biliminin temel kavramları, Dünya dillerinin nitelikleri, Türk dilinin bu diller arasındaki yerini kavrar.(Alan Bilgisi)
2 Türk dilinin tarihi dönemleri, ses ve ses olayları, ekler, kelime türetme yolları, kelime grupları, cümle, cümlenin öğeleri, cümle türlerini tanımlar ve Osmanlı Türkçesini okuma yazma becerisi kazanır. (Alan Bilgisi)
3 Edebiyat bilgi ve kuramlarına yönelik teorik bilgileri kazanır. (Alan Bilgisi)
4 Göktürk ve Uygur edebiyatları, Eski Türk edebiyatı, Tasavvuf ve Halk edebiyatları, Yeni Türk edebiyatı, Dünya edebiyatı ve çocuk edebiyatının gelişim aşamalarını kavrar. (Alan Bilgisi)
5 Türk tiyatrosunun gelişimini kavrayarak tiyatro-drama uygulamaları yapar. (Alan Bilgisi)
6 Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimine yönelik bilgi ve becerilerin düzeye uygun biçimde aktarılmasında ve uygulanmasında gerekli öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
7 Yabancılara, Türk soylulara ve ikidillilere Türkçe öğretimine ilişkin öğretim yöntem ve teknikleri kullanır ve edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
8 Türkçe eğitimine yönelik özel öğretim yöntemleri, dil bilgisi öğretim yöntem ve teknikleri ile Türkçe öğretim programlarını uygun biçimde kullanır ve uygulamaya yönelik etkinlikler hazırlar. (Alan Bilgisi)
9 Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemleri, eğitim kurumlarının faaliyetlerini düzenleyen kanun ve yönetmelikler hakkında yeterli bilgiyi hatırlar. (Meslek Bilgisi)
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. (Genel Kültür)
11 Türkçe eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. (Genel Kültür)
12 Türkçe eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. (Meslek Bilgisi)
13 Atatürk’ün Türk dili ve ulusal değerlerle ilgili düşünce ve görüşlerini yansıtan özgün etkinliklerin düzenler. (Genel Kültür)
14 Ailelerle, çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. (Genel Kültür)
15 Türkçe öğretiminde yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir. (Meslek Bilgisi)
16 Özel ihtiyaçlı ve özel eğitime ihtiyacı olan öğrencilere göre öğretimi planlayabilir ve uygulama yetkinliğine sahip olur. (Meslek Bilgisi)
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)