Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
TRE 236 4 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü ZORUNLU
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ALTUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

This lesson aim to comprehend syntax, syntactic features of Turkish language, words groups, sentence and its components, kinds of sentence, sentence structure.

Dersin İçeriği

syntax, general features and principles of Turkey Turkish syntax; designations; sentence, elements of sentence, types, sentence analysis.

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Defines the syntactic features of Turkish language in point of structure and meaning. 1 - 2 - 3 - A - B - C -
2 - Analyzes word groups in sentence. 1 - 2 - 3 - A - B - C -
3 - Analyzes sentence according to elements . 1 - 2 - 3 - A - B - C -
4 - Analyzes sentence according to elements . 1 - 2 - 3 - A - B - C -
5 - Analyzes sentence according to predicate. 1 - 2 - 3 - A - B - C -
6 - Analyzes sentence according to structure. 1 - 2 - 3 - A - B - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion
Ölçme Yöntemleri: A:Testing B:Oral Exam C:Homework

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Concepts of syntax, syntactic features of Turkish language
2 Word groups: noun and adjective phrase
3 Word groups: preposition, possesion, conjunction
4 Word groups: abbrevetion groups
5 ce components: subject and predicate
6 Sentence components: subject and predicate
7 Sentence components: object, indirect component
8 Sentence components: adverb and preposition component
9 Midterm Exam
10 Kind of sentence: according to meaning, predicate
11 Kind of sentence: according to structure (simple, compound)
12 Kind of sentence: according to structure (order and bound sentence)
13 Sentence analysis
14 General assessment

Kaynaklar

Ders Notu

Cümle Bilgisi Ders Notları http://www.dilbilimi.net/ders_notlari.htm#cumlemetinbilgisi

Ders Kaynakları

AÇIKGÖZ, Halil-YELTEN, Muhammet (2005), Kelime Grupları, Doğu Kütüphanesi, 291 s.

AKTAN, Bilal (2009), Türkiye Türkçeninin Sözdizimi, Gazi Kitabevi, 188 s.

ALTUN, Mustafa (2011), Türkçede Kelime Grupları Çözümlemeleri-Türk Romanlarından Örneklerle, MVT Yayıncılık, 134 s.

ATABAY, Neşe-ÖZEL, Sevgi-ÇAM, Ayfer (1981), Türkiye Türkçesinin Sözdizimi, TDK, Ankara, 131 s. (2003), Papatya Yayınları.

BURDURLU, İbrahim Zeki (1982), Uygulamalı Cümle Çözümlemeleri, İstanbul.

DİZDAROGLU, Hikmet (1976), Tümcebilgisi, TDK, Ankara, 522+2 s.(doğru-yanlış cetveli).

ERDOĞAN, Metin (2006), Kelime Grupları ve Cümle Bilgisi, Nobel Yayın Dağıtım, 212 s.

HATİPOĞLU, Vecihe (1972), Türkçenin Sözdizimi, Ankara

KARAHAN, Leyla (1991), Türkçede Söz Dizimi, Akçağ Yayınları, Ankara, (2006, Akçağ Yayınlaır, 192 s.).

KARAAĞAÇ, Günay (2009), Türkçenin Söz Dizimi, Kesit Yayınları, İstanbul, 209 s.

KÜKEY, Mazhar (1975), Türkçenin Sözdizimi, Ankara

KÜLTÜRAL, Zuhal (2009), Türkiye Türkçesi Cümle Bilgisi, Simurg Kitabevi, 172 s.

MEHMEDOĞLU, Alaeddin (2001), Türk Dilinde Bağımlı Birleşik Cümle Söz Dizimi, Aşiyan Yayınları, 359 s.

ÖZKAN, Mustafa, SEVİNÇLİ, Veysi (2008), Türkiye Türkçesi Söz Dizimi, 3 F Yayınevi, İstanbul, 279 s.

ÖZMEN, Mehmet (2013), Türkçenin Sözdizimi, Karahan Kitabevi, 233 s.

ŞİMŞEK, Rasim (1987), Örneklerle Türkçe Sözdizimi, Trabzon.


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 50
KisaSinav 1 15
KisaSinav 2 15
Odev 1 20
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 2 32
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 2 32
Mid-terms 1 1 1
Quiz 2 2 4
Assignment 1 10 10
Final examination 1 1 1
Toplam İş Yükü 80
Toplam İş Yükü /25(s) 3.2
Dersin AKTS Kredisi 3.2
; ;