Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Tasarım-I (Anadolu Halıları) HKE 433 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İBRAHİM ERDEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Anadolu halılarının desen, teknik, malzeme özelliklerinin tanınması ve proje dersi ile bağlantılı çalışma yapılması.
Dersin İçeriği Anadolu´da geleneksel hale gelmiş halı dokuma yörelerinin analizlerinin yapılması ve günümüzde yeniden yorumlanması.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadolu halı dokuma tarihi hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Anadolu halılarını bilir ve anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Anadolu Selçuklu halılarının teknik ve desen özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Klasik Dönem Osmanlı halılarının teknik ve desen özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Ressam tablolarında görülen Anadolu halılarının desen ve teknik özelliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Yöresel Anadolu halılarını bilir ve anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anadolu halı tarihi.
2 Anadolu Selçuklu Halılarının tarihsel gelişim süreci.
3 Anadolu Selçuklu Halılarının desen ve teknik özellikleri.
4 Anadolu Selçuklu Halılarının motiflerinin eskiz olarak çalışılması.
5 Klasik Dönem Anadolu halılarının teknik ve desen özellikleri.
6 Klasik Dönem Anadolu halılarında kullanılan motiflerin eskiz olarak çalışılması.
7 Hayvan figürlü Anadolu halılarının teknik ve desen özellikleri.
8 Ressam tablolarında görülen Anadolu halılarının desen ve teknik özellikleri.
9 Anadolu iskan tarihinde Yörüklerin iskan edilmeleri.
10 Yöresel Anadolu halılarının ortaya çıkması ve gelişimi.
11 Uşak halılarının tarihsel süreçte genel özellikleri.
12 Uşak halılarının desen ve teknik özelliklerinin incelenmesi.
13 Bergama halılarının tarihsel gelişimi.
14 Bergama halılarının desen ve teknik özelliklerinin incelenmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Yazılı ve görsel konu ile ilgili tüm kaynaklar.
Aslanapa, Oktay; Türk Halı Sanatının Bin Yılı, Remzi Kitapevi 2010, İstanbul.
Türk Soylu Halklarının Halı, Kilim ve Cicim Sanatı, Uluslar arası Bilgi Şöleni Bildirileri, 27-31 Mayıs
Deniz, B. Türk Dünyasında Halı, Düz Dokuma Yaygıları, Atatürk Kültür Merkez Başkanlığı Yayınları., İzmir 2000
Ölçer, N. Türk ve İslâm Eserleri Müzesi Kilimleri. Eren Yayınları İstanbul.1998
Acar, B. Kilim-Cicim, Zili-Sumak, Türk Düz Dokuma Yaygıları. Eren Yayınları, ., İstanbul 1982
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5