Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Motor Tasarımı | MKM 426 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİT YAŞAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İçten yanmalı motorlar, günümüzde ulaşım ve bir çok alanda yaygın olarak kullanılmaktadır. Dünya petrol rezervlerinin yakın bir zamanda tükeneceği gerçeği motor tasarımcılarını bir yandan alternatif motorlar üzerinde çalışmaya zorlarken diğer yandan da mevcut motorlarda yakıt tüketimini azaltıcı dizayn yeniliklerine yöneltmektedir. Ayrıca, son yıllarda artan çevre kirliliği sorunları da minimum egzoz gaz emisyonları verecek motor dizaynı üzerinde çalışmalar yapılmasını gerektirmektedir. Bu derste, öğrenciye motor dizaynı ile ilgili temel bilgilerin ve bu alandaki gelişmelerin verilmesi amaçlanmaktadır.b |
Dersin İçeriği | Motor tasarımına etki eden faktörler. Motor ana boyutlarının hesaplanması. Motor karakteristikleri. Motor parçalarının dizaynı, kullanılan malzemeler ve mukavemet hesapları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Motor tasarımında dikkate alınan parametreleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Motor parçaları hakkında detaylı bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
3 | Motor parçalarını tasarlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Motor parçalarının maruz kaldığı dış yükleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
5 | Motor parçalarının mukavemet hesaplarını yapar, | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Motorlar yapımında ne tür malzemeler kullanıldığını bilir | Anlatım, Tartışma, | |
7 | Motor parçalarının hangi yöntemlerle imal edildiğini bilir | Anlatım, Rol Oynama, | |
8 | Motor tasarımındaki yenilikleri bilir | Anlatım, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Motor tasarımına etki eden faktörler | 1. Hafta Sunusu |
2 | Motor karakteristikleri | 2. Hafta Sunusu |
3 | Motor ana boyutlarının belirlenmesinde kullanılan yöntemler | 3. Hafta Sunusu |
4 | Motor parçalarının boyutlandırılması, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 4. Hafta Sunusu |
5 | Pistonun boyutlandırılması ve mukavemet hesapları | 5. Hafta Sunusu |
6 | Piston üretiminde kullanılan malzemeler ve imal yöntemleri | 6. Hafta Sunusu |
7 | Segmanların boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 7. Hafta Sunusu |
8 | Pernonun boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 8. Hafta Sunusu |
9 | Biyelin boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 9. Hafta Sunusu |
10 | Krank milinin boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 10. Hafta Sunusu |
11 | Motor gövdesi ve silindir kafasının boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 11. Hafta Sunusu |
12 | Kam milinin boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 12. Hafta Sunusu |
13 | Supap ve supap tahrik sistemlerinin boyutlandırılması, mukavemet hesapları, imal yöntemleri ve kullanılan malzemeler | 13. Hafta Sunusu |
14 | Motor tasarımındaki son yenilikler | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] YAŞAR, H., "Motor Konstrüksiyonu Ders Notları" |
Ders Kaynakları | [1] SAFGÖNÜL, B., ARSLAN, E. ve ÖZAKTAŞ, M.T., “İçten Yanmalı Motorların Yapısı ve Tasarımı”, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |