Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
ORGANIZATIONAL CULTURE AND AUDIT KINDERGARDENS OOE 434 8 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÖZDE SEZEN GÜLTEKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Res. Assist. Mehmet Kumru

Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Having knowledge about the importance of concept of culture in society and organization, explaining the theoretical bases of organizational culture, having knowledge about the importance of the concept of supervision in history and education, explaining the theoretical bases of educational supervision

 

Dersin İçeriği

Culture and society; Theoretical foundations, classification, basic functions and results of organizational culture; historical development of supervision; theoretical framework of supervision; status determination, evaluation, development in educational supervision

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Explains the concept of culture in society and organization 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
2 - Explains the theoretical bases of organizational culture 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
3 - Explains organization culture classifications 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
4 - Explains the basic functions and results of organizational culture 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
5 - Explains the importance of concept of supervision in history and education 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
6 - Explains the historical development of supervision 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - E -
7 - Explains the theoretical framework of supervision 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
8 - Explain the stages of status determenation, evaluation and development in educational supervision 1 - 2 - 3 - 8 - 12 - 14 - A - C - F -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion 8:Group Study 12:Case Study 14:Self Study
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework E:Portfolio F:Performance Task

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Culture and Society Related sources
2 Culturally differentiation and management Related sources
3 Cultural organization and organizational culture Related sources
4 Theoretical foundations of organizational culture Related sources
5 Organizational culture classifications Related sources
6 Organizational culture classifications Related sources
7 The basic functions and results of organizational culture Related sources
8 Mid-term exam Related sources
9 Theoretical framework of educational supervision: Definition, historical development, dimensions of supervision Related sources
10 Theoretical framework of educational supervision: Supervision models Related sources
11 Status determination in educational supervision: Classroom observation, observation recording methods and techniques Related sources
12 Evaluation in education supervision: Evaluation of education and teacher Related sources
13 Improvement in training supervision: Improvement of employee performance Related sources
14 General Evaluation (Case studies related to organizational culture and educational supervision) Related sources

Kaynaklar

Ders Notu

Written and electronic notes used in the course

Ders Kaynakları

1.Çelik, V. (2012). Okul Kültürü ve Yönetimi. Ankara: Pegem A Yayınları.
2.Doğan, B. (2007). Örgüt Kültürü, Beta Yayınevi
Aydın, İ. (2005). Öğretimde Denetim. Ankara:Pegem Akademi.
3.Erdoğan, İ. (2008), Eğitim ve Okul Yönetimi, Alfa Yayınları
4.Gürel, M. (2005), Okul Yönetimi, Eğitim Kitabevi.
5.Görgülü, S. (2008). İlköğretim Okullarında Yönetim ve Denetim Uygulamaları Rehberi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
6. Taymaz, H. (2000), Okul Yönetimi, Pegem A Yayınları.
7. Aydın, M. (1984). Eğitimde Denetimsel Davranış. Ankara: Gül Yayınevi.
8. Aydın, M. (2007). Çağdaş Eğitim Denetimi. Ankara: Hatiboğlu Basım Yayın.
9. Başar, H. (2000). Eğitim Denetçisi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
10.Kasapçopur, A. (1996). Avrupa Birliği Ülkeleri Eğitim Denetimi. Ankara: MEB Yayınları.
11.Caruso,J. Fawcett,M. (1999). Supervision in Early Childhood Education: A Developmental Perspective (Early Childhood Education Series). Teachers College Press
12.Culkin,M. (1999). Managing Quality in Young Children´s Programs: The Leader´s Role (Early Childhood Education Series. Teachers College Press.
13.Scott, C. E. (2011). Educational Supervision. Nabu Press.
14.Şişman, M. (2011). Örgütler ve Kültürler (3. Baskı). Pegem Yyaıncılık, Ankara. 
15.Taylor, J. McGowan,J. Linder, T. (2009). The Program Administrator´s Guide to Early Childhood Special Education: Leadership, Development, and Supervision. Paul H Brookes Pub Co.

16. Güçlü, N. (Ed.). (2014). Okul kültürü. Ankara: PegemA.


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 40
KisaSinav 1 10
KisaSinav 2 10
Odev 1 20
PerformansGoreviUygulama 1 20
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 60
Finalin Başarıya Oranı 40
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 5 80
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 2 32
Mid-terms 1 5 5
Quiz 2 1 2
Assignment 1 4 4
Performance Task (Application) 1 3 3
Performance Task (Seminar) 0 0 0
Final examination 1 6 6
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü /25(s) 5.28
Dersin AKTS Kredisi 5.28
; ;