Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
G.K.Seç.II: Osmanlı Dönemi Demokrasi Hareketleri SBE 212 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri -
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Demokrasi kavramının doğuşu, gelişimi, Türklerde uygulanışı, Osmanlı Devleti’ndeki gelişimine ilişkin temel bilgileri kavranması.
Dersin İçeriği Demokrasinin anlamı, batıda demokrasinin gelişimi, Türklerde demokrasinin gelişimi, Osmanlı Devletinde demokratikleşme çabaları olarak değerlendirilen Tanzimat Fermanı, Islahat Fermanı, I. ve II.Meşrutiyet
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demokrasi kavramının Batı’daki gelişimi değerlendirir. Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
2 Osmanlı toplum düzenini demokrasi bağlamında değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Osmanlı Devleti’ndeki demokratikleşme çabalarını değerlendirir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Osmanlı Devleti’ndeki demokrasi hareketlerinde aydınların rolünü açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı
2 Demokrasi kavramı, Batı’da demokrasinin gelişimi
3 İslamiyet öncesi Türk toplumlarında demokrasi
4 İslamiyet etkisi altındaki Türklerde Demokrasi
5 Osmanlı toplum düzeni ve demokrasi
6 II. Mahmut ve Sened-i İttifak
7 ARA SINAV
8 Tanzimat Fermanı
9 Islahat Fermanı
10 Osmanlı Devletinde ilk meşruti yönetim ve uygulamalar
11 II. Meşrutiyetin İlanı
12 II. Meşrutiyet dönemi uygulamaları
13 Osmanlı demokrasi hareketlerinde aydınların rolü
14 Osmanlı dönemi demokrasi hareketleri hakkında genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1-Ahmad, Feroz, İttihat ve Terakki (1908-1914), İstanbul, Kaynak, 1986.
2-Akyıldız, Ali, Tanzimat Dönemi Osmanlı Merkez Teşkilatında Reform (1836-1856), İstanbul, Eren 1993.
3-Ateş, Toktamış, Demokrasi, Kavram, Tarihi Süreç, İlkeler, Ankara, Ümit 1994.
4- Erdem, Tarhan, Anayasalar ve Seçim Kanunları (1876-1982), İstanbul, Milliyet 1982.
5- Güneş, İhsan, Türk Parlamento Tarihi, C.I-II, Ankara, TBMM, 1996-1998.
6-Kafesoğlu, İbrahim, Türk Milli Kültürü, İstanbul, Boğaziçi, 1988.
7-Mardin, Şerif, Jön Türklerin Siyasi Fikirleri (1895-1908), İstanbul, İletişim,1983.
8-Saray, Mehmet, Türk Devletlerinde Meclis (Parlamento), Demokratik Düşünce ve Atatürk, Ankara, ATAM, 1999.
9- Tanör, Bülent, Osmanlı Türk Anasal Gelişmeleri (1789-1980), İstanbul 2002.
10- Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye’de Siyasi Partiler 1859-1976, Ankara 1978.
11- Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, 1876-1976, Ankara 1978.
12- Olgun, Kenan, “II. Meşrutiyet Dönemi Seçim Sistemi ve 1912 Seçimlerinde İzmit Sancağı’nda Uygulanışı”, Tarih Dergisi, Sayı ‘9, İstanbul 2004, s.139-154.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 5 5
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 104
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,16
Dersin AKTS Kredisi 4