Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
M.B Seç.I:Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemeleri SBE 431 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İlköğretim programlarını değerlendirebilmek, ders kitaplarını verimli kullanabilmek ve konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilmek.Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açılardan inceleyebilmek, ders kitaplarında tasarımı kavramak ve örnek ders kitabı bölümü oluşturabilmeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Konu alanında MEB tarafından onaylanmış ders kitaplarının ve öğretim programlarının eleştirel bir bakış açısı ile incelenmesi; kitapların içerik, dil, öğrenci seviyesine uygunluk, format, çekicilik, anlamlı öğrenmeye katkısı, öğretimde kullanım kolaylığı, vb. açılarından incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İlköğretim programlarının tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ders kitaplarının nasıl kullanılacağını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Konu alanındaki ders kitaplarını eleştirel bakış açısıyla yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 Konu alanındaki ders kitaplarını içerik, dil, format vb. açısından ayırt eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Ders kitaplarında tasarım ile ilgili bilgileri formüle eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Ders kitaplarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Eğitim ve Ders Kitapları,Ders Kitaplarının Tarihçesi
2 Sosyal Bilgiler Öğretim Programları ve Ders Kitapları
3 Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarının Biçimsel Özellikleri
4 Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Bilimsel İçerik
5 Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Dil ve Anlatım Özelikleri
6 Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Görsel Kaynakların Kullanımı
7 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
8 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
9 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
10 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
11 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
12 7. Sınıf Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemesi
13 Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemeleri: Sorunlar
14 Sosyal Bilgiler Ders Kitabı İncelemeleri: Çözüm Önerileri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1]. Aşıcı, M. ve diğerleri.(2005). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Pegem A Yayıncılık.
[2]. Ceyhan, E. ve Yiğit, B.(2004). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Anı Yayıncılık.
[3]. Coşkun, H., Kaya, İ. ve Kuglin, J.(1996). Türkiye ve Almanya’da İlköğretim Ders Kitapları. Sempozyum, Ankara.
[4]. Güçlü, N. ve diğerleri (2001). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Hayat Bilgisi 1-3), Ankara: Nobel.
[5]. Hayta, N. ve diğerleri (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu (Tarih 9-12), Ankara: Nobel.
[6]. Kılıç, A. ve Seven, S.(2002). Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi. Pegem A Yayıncılık.
[7]. Kıroğlu, K. (2008). Yeni İlköğretim Programları (1-5. Sınıflar)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır. X
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar. X
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar. X
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. X
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir. X
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır. X
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler X
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. X
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar. X
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 1 1
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5