Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Çini Sanatı Tarihi SAU 260 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. ALEV DEMİRKESEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Türk çini sanatının var oluş nedenleri ve Türk sanatının doğru algılanması amaçlanır.

Dersin İçeriği

Türk çini sanatında Erken devir ve olgunlaşma döneminin tarih açılımı ile birlikte , günümüz çini sanatının bilinçli kavranması hedeflenir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Erken devir ve Beylikler dönemi çini sanatı öğretilir.
2 Anadolu Selçukluları döneminde çini sanatı yorumlanır.
3 Göktürk ve Uygur resim sanatı hakkında bilgi verilir.
4 Anadolu Selçukluları döneminde sanat anlayışı irdelenir.
5 Osmanlı Dönemi çini sanatı üslup ve dönem özellikleri anlatılır ve araştırılır.
6 Çini sanatının bu günkü durumu hakkında bilgi sahibi olunur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Erken devir Türk sanatına bakış.( Batı Orta Asya’da erken kültürler ve proto Türk sanatıyla ilişkileri.)
2 Göktürk ve Uygur resim sanatı.
3 Kurganlar ve mezar külliyetleri.
4 Türk ve Çin sanatlarının birbirinden etkileşim süreçleri.
5 Ortaçağ Türk sanatında süsleme ve ikonografi.
6 Her öğrenciye ayrı olarak verilecek bir araştırma doğrultusunda makale hazırlamaları (Ödev notu.)
7 Anadolu Selçukluları döneminde sanat.
8 Anadolu Selçuklu mimarisi.
9 Beylikler döneminde sanatı ve Osmanlı dönemine geçiş.
10 XV.yy. Osmanlı İmparatorluğu döneminde Türk Çini sanatı.
11 XVI.yy. İznik Çini sanatı.
12 XVII.yy.dan XX.yy. başlarına kadar Kütahya Çiniciliği.
13 İznik alt yapısı ve motiflerinin Kütahya Çinilerinden farklı olan özellikleri.
14 Çağın Türk Çini sanatına genel bir bakış.
Kaynaklar
Ders Notu

Azade AKAR-Cahide KESKİNER,Türk Süsleme Sanatlarında Desen ve Motif,Tercuman Yayınları,İstanbul,1978.
Yıldız DEMİRİZ,İslam Sanatında Geometrik Süsleme, Lebib Yalkın Yayınevi,İstanbul 2000.
Garo KÜRKMAN,Toprak,ateş,sır,tarihsel gelişimi,atölyeleri ve ustaları ile Kütahya çinileri,Suna ve İnanç Vakfı Yayını,İstanbul,2005
Türkiyemiz,Sayı 9,Şubat 1973.
Yaşar Çoruhlu,Erken Devir Türk sanatı,Kabalcı Yayınevi,İstanbul.2000

Ders Kaynakları
Sıra ÇİNİ TASARIMI VE ONARIMI Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Sıra SANAT TASARIM VE MİMARLIK FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini açıklar, anlatır ve konusuna göre sıralar. X
2 Geleneksel sanatların yorumlama, tasarlama ve uygulama aşamalarında gerekli olan tüm yüzeyleri, farklı malzemeleri ve materyalleri kullanır. X
3 Konusu ile bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme becerisini gösterir. X
4 Geleneksel sanatlarda, farklı yüzyıllardaki renkleri kullanır, tanımlar; kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları saptar, kullanır; dönemlerde ki, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini açıklar; klasik ve özgün tasarımlar yapar. X
5 Tasarımı yapar ve bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını kullanır. X
6 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp karşılaştırır ve bunları geliştirir. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapar. X
8 Kendi öğrenme gereksinimlerini karşılayarak yaşam boyu öğrenmeyle ilgili olumlu tutum geliştirir. X
9 Türk Kültür tarihi ve tasarım bağlantılarını saptar. X
10 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.. X
11 Disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. X
12 Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 25
2. Ödev 25
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 1 1
Proje / Tasarım 2 3 6
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5