Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I HMS 607 0 2 + 6 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK AYGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda ileri bilgi ve beceri sahibi olma, hastadaki sorunları saptayabilme, planlama, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve eğitimci-araştırmacı rolünü geliştirmek.
Dersin İçeriği Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramlar, cerrahi gerektiren durumlar, güncel yaklaşımlar ve bakım modelleri ile ilgili teorik bilgi ve uygulama içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
2 Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde kullanılan bakım modellerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
3 Homeostazis, stres, şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanıyabilir, tedavisini ve bakımını yönetebilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
4 Ameliyat olacak hastanın perioperatif bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Ağrısı olan hastayı değerlendirir, güncel yaklaşımları bilir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cerrahi hemşireliğinin dünü, bugünü ve yarını, cerrahinin yeni uygulama alanları
2 errahi hastalarında sık karşılaşılan semptomlar ve yönetimi
3 errahi hastalarında sık karşılaşılan semptomlar ve yönetimi
4 Cerrahi hastalıkları hemşireliğinde bakım modelleri
5 Sıvı elektrolit ve asit baz dengesi ve dengesizlikleri
6 Homeostazis, stres, şok ve çoklu organ yetmezliği sendromunda hemşirelik bakımı
7 Homeostazis, stres, şok ve çoklu organ yetmezliği sendromunda hemşirelik bakımı
8 Perioperatif dönem hemşirelik bakımı ve kanıt temelli uygulamalar (ERAS Protokolü)
9 Perioperatif dönem hemşirelik bakımı ve kanıt temelli uygulamalar (ERAS Protokolü)
10 Algoloji hemşireliği ve güncel yaklaşımlar
11 Cerrahi yara türleri, iyileşme süreci, tedavi ve bakımda yeni teknolojiler
12 Günübirlik cerrahide hemşirelik yönetimi
13 Endoskopik uygulamalarda güncel yaklaşımlar
14 Cerrahi hemşireliğinde etik ve yasal konular
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları -Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını)
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing, Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
-Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
-Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını)
--Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji. Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 70
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Uygulama) 1 12 12
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 157
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,28
Dersin AKTS Kredisi 6