Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
HISTORY OF SELJUK ART ITS 613 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı
Learning the development and characteristics of Seljuk art. Recognizing the important works of art made in the Great Seljuk and Anatolian Seljuk times.
Dersin İçeriği
Historical development of Seljuk architecture. The mosques, the madrasahs, the burial structures, the caravanserais. Architectural decoration and crafts.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - To explain the features of Seljuk architecture 1 - 2 - A -
2 - To recognize the important architectural works built in this period 1 - 3 - A - C -
3 - To review of decorative elements seen in Seljuk monuments 1 - 2 - A - C -
4 - To recognize Seljuk monuments built in the Anatolian 1 - 2 - A - B -
5 - To describe the general characteristics of the Seljuk madrasahs 1 - A - B -
6 - To Interpret the historical development of the Seljuk architectural monuments 1 - 3 - A - C -
7 - To describe the common structure of stone and brick workmanship of Seljuk 1 - 2 - A - B -
8 - To recognize the Seljuk tile works 1 - 2 - A - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework B:Oral Exam

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Architecture of the Great Seljuk Period
2 Mosques and Madrasas
3 Great Seljuk Caravanserais
4 Burial Structures
5 Ornamental Elements in the Great Seljuk Architecture
6 Anatolian Seljuk Mosques
7 Anatolian Seljuk Madrasas
8 Domed and Iwan Madrasas
9 Cupola and Tombs
10 Caravanserais
11 Palaces and Mansions
12 Architectural Decoration and Crafts
13 Decorative Stone and Brick Work
14 Tile and Ceramic Art

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Aslanapa O. (1989): Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
[2] Öney, G. (1992): Anadolu Selçuklu Mimari Süslemesi ve El sanatları, Ankara: T. İş Bankası Yayınları
[3] Can, Y. - Gün, R. (2005): Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun: Din ve Bilim Kitapları.
[4] Yetkin, S. K. (1954): İslam Sanatı Tarihi, Ankara: AÜ. İlahiyat Fakültesi Yayınları.

Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area X
2 To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research X
3 To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches X
4 To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis X
5 To gain the skill for production of new ideas X
6 To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch X
7 To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area X
8 To publish at least an academically work related to the writing of history X
9 To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch X
10 To have behavioral and ethic sensitivity in accordance with academic life X

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
Odev 1 40
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 4 64
Mid-terms 1 10 10
Assignment 1 14 14
Final examination 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü /25(s) 6
Dersin AKTS Kredisi 6
; ;