Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İntermetalik Malzemeler IMM 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN CAN KURNAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Özellikleri açısından seramikle ile metaller arasında yer alan ve yüksek sıcaklık malzemesi olarak tanımlanan intermetaliklerin özelliklerini öğretmek. ayrıca intermatalik malzeme türleri ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği İntermetalik malzemelerin tanımı, kristal yapı ve temel özellikleri. Titanyum, Nikel ve demir aluminidler, Diğer B2 fazlar (CoAl, NiTi, FeTi), Silisidler (M3Si fazı, M2Si fazı, M5Si3 fazı, MSi fazı), disilisitler, berilitler, Heusler tipi yapılar, A15 tipi faz konularını kapsamaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İntermetalik malzemelerin yapı-özellik ilişkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kompleks kristal yapıların sembollerle gösterimini düzenler Anlatım, Tartışma,
3 Aluminid (Ti-, Ni- ve Fe-) malzemelerin özelliklerini uygulama alanlarına gore derler Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Diğer B2 (NiTi, CoAl..) fazlarının özelliklerini derler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Silisit malzemeleri sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İntermetalik bileşikleri oluşum faktörlerine gore sınıflandırmak ve faz tipi ile ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İntermetalik malzemelerin tanımı ve genel özellikleri
2 İntermetalik malzemelerin kristal yapıları ve sembollerle gösterimi
3 İntermetalik malzeme tipleri
4 Temel faz grupları
5 Aluminidler (Fe-Al, Co-Al)
6 Aluminidler (Ni-Al,Ti-Al)
7 Silisitler ( meta- Si oluşturduğu fazlar)
8 Silisitler 8Refrakter metal silisitler)
9 Berilitler
10 Berilitler
11 Diğer B2 fazların (Ni-Ti, Fe-Ti) özellikleri
12 Heusler tipi fazlar
13 A15 fazları
14 A15 fazları
Kaynaklar
Ders Notu O. Ozdemir, İntermetalik Malzemeler Ders Notu, SAÜ TF Metalurji ve Malz. Müh. Böl. 2015
Ders Kaynakları 1. G. Sauthhoff, Intermetallics,Materials Science and Technology, Vol:8 Structure and properties of nonferrous alloys, 648-805,VCH publishers, Newyork, 1996.
2. C.T. Liu,J.O.Stiegler,F.H.Froes, Ordered ıntermetallics, Metals Handbook ASM, Metals Park , Ohio10th Ed. Vol.2, 913-939, 1990.
3. D. Trinth, M. Müller, Aluminides 4H1609 Functionals materials, Project report KTH,2002.
4. SAUTHOFF, G., Intermetallic Phases as High-Temperature Materials, Zeitschrift Für Metallkunde Vol: 77, pp. 654-666, 1986.
5. KUMAR, K.S., KIU C.T., Ordered Intermetallic Alloys, Part II: Silicides, Trialuminides, and Others, JOM, pp. 28-33, 1993.
6. SADANANDA, K., RENG, C.R., The Creep of Intermetallics and Their Composites, JOM, pp. 45-48, 1993.
7. DEY, G.K., Physical Metallurgy of Nickel Aluminide, Sadhana, Vol-28, Parts 1&2, pp. 247-262, 2003.
8. KIMURA, Y., POPE, D.P., Ductility and Toughness in Intermetallics, Intermetallics, 6, pp. 567-571, 1998.
9. Ö. Özdemir, Basinç Destekli Yanma Sentezi ile Üretilen Ni-Al Intermetalik Malzemelere Kobalt Ilavesinin Incelenmesi, Doktora Tezi, SAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, 2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
1 İmalat Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 17 17
Ödev 1 17 17
Final 1 24 24
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6