Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Braille Alfabesi İle Kur’An-I Kerim Öğretimi | ILA 485 | 7 | 1 + 4 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul dersi bulunmamaktadır. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Huzeyfe Aydın |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Görme engellilere din hizmeti sunacak kişilerin yetiştirilmesi, üniversite öğrencilerine Braille Alfabesi ile Türkçe ve Kur’an-ı Kerim eğitimi verebilecek bilgi ve becerilerin kazandırılması. |
Dersin İçeriği | Braille yazı sisteminin özellikleri; tarihçesi; araç, gereç, cihaz ve yazılımları ile Braille sistemine giriş; Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıklari; Braille Alfabesi’nde diğer Türkçe harfler, sayılar, noktalama işaretleri, Türkçe'ye dair diğer sembol ve özellikler, Türkçe okuma ve yazma çalışmaları; Braille Alfabesi’nde diğer Arapça harfler, harekeler ve semboller; Braille Kur’an-ı Kerim’de geçen tüm işaret ve semboller ile okuma çalışmaları; Braille Kur’an-ı Kerim’de tecvid, Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma; Okuma ve yazma çalışması ile Braille Alfabesiyle eser ve ders materyali hazırlama; görme engellilere yönelik Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen çalışmalar ile geliştirilebilecek yeni proje ve programlar. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Braille Alfabesi ile Türkçe okumayı ve metin hazırlamayı öğrenir. Braille Alfabesi ile Kur’an-ı Kerim okumayı ve bu konuda eğitim materyalleri hazırlamayı öğrenir. Görme engellilere yönelik yapılan ve yapılabilecek çalışmalar ile görme engellilerin eğitimi hakkında bilgi sahibi olur. | Proje, Anlatım, | Performans Değerlendirme, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Braille yazı sisteminin özellikleri; Tarihçesi; araç, gereç cihaz ve yazılımları ile Braille sistemine giriş | |
2 | Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları I | |
3 | Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları II | |
4 | Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları III | |
5 | Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları IV | |
6 | Braille Alfabesi’nde diğer Türkçe harfler, sayılar, noktalama işaretleri, Türkçe'ye dair diğer sembol ve özellikler, Türkçe okuma ve yazma çalışmaları | |
7 | Braille Alfabesi’nde diğer Arapça harfler, harekeler ve semboller | |
8 | Braille Kur’an-ı Kerim’de geçen tüm işaret ve semboller ile okuma çalışmaları | |
9 | Braille Kur’an-ı Kerim’de tecvid, Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma I | |
10 | Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma II | |
11 | Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma III | |
12 | Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma IV | |
13 | Okuma ve yazma çalışması ile Braille Alfabesiyle eser ve ders materyali hazırlama | |
14 | Görme engellilere yönelik Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen çalışmalar ile geliştirilebilecek yeni proje ve programlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Diyanet İşleri Başkanlığı. Braille Kur’an-ı Kerim. Diyanet İşleri Başkanlığı. Braille Kur’an-ı Kerim Elif-Bâ’sı. Diyanet İşleri Başkanlığı. Braille Kur’an-ı Kerim’den Sûreler.. Milli Eğitim Bakanlığı. (1991). Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları. MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2013). Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. | X | |||||
2 | Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). | X | |||||
3 | Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. | X | |||||
4 | Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. | X | |||||
5 | İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. | X | |||||
6 | Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. | X | |||||
7 | Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. | X | |||||
8 | İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. | X | |||||
9 | Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. | X | |||||
10 | Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
11 | İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. | X | |||||
12 | Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
13 | İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. | X | |||||
14 | İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Braille Alfabesi ile Türkçe okumayı ve metin hazırlamayı öğrenir. Braille Alfabesi ile Kur’an-ı Kerim okumayı ve bu konuda eğitim materyalleri hazırlamayı öğrenir. Görme engellilere yönelik yapılan ve yapılabilecek çalışmalar ile görme engellilerin eğitimi hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |