Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Braille Alfabesi İle Kur’An-I Kerim Öğretimi ILA 485 7 1 + 4 3 5
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FEYZA DOĞRUYOL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Huzeyfe Aydın

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Görme engellilere din hizmeti sunacak kişilerin yetiştirilmesi, üniversite öğrencilerine Braille Alfabesi ile Türkçe ve Kur’an-ı Kerim eğitimi verebilecek bilgi ve becerilerin kazandırılması.

Dersin İçeriği

Braille yazı sisteminin özellikleri; tarihçesi; araç, gereç, cihaz ve yazılımları ile Braille sistemine giriş; Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıklari; Braille Alfabesi’nde diğer Türkçe harfler, sayılar, noktalama işaretleri, Türkçe'ye dair diğer sembol ve özellikler, Türkçe okuma ve yazma çalışmaları; Braille Alfabesi’nde diğer Arapça harfler, harekeler ve semboller; Braille Kur’an-ı Kerim’de geçen tüm işaret ve semboller ile okuma çalışmaları; Braille Kur’an-ı Kerim’de tecvid, Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma; Okuma ve yazma çalışması ile Braille Alfabesiyle eser ve ders materyali hazırlama; görme engellilere yönelik Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen çalışmalar ile geliştirilebilecek yeni proje ve programlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Braille Alfabesi ile Türkçe okumayı ve metin hazırlamayı öğrenir. Braille Alfabesi ile Kur’an-ı Kerim okumayı ve bu konuda eğitim materyalleri hazırlamayı öğrenir. Görme engellilere yönelik yapılan ve yapılabilecek çalışmalar ile görme engellilerin eğitimi hakkında bilgi sahibi olur. Proje, Anlatım, Performans Değerlendirme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Braille yazı sisteminin özellikleri; Tarihçesi; araç, gereç cihaz ve yazılımları ile Braille sistemine giriş
2 Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları I
3 Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları II
4 Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları III
5 Braille Alfabesi'nde Türkçe Harfler ve Braille Kur'an-ı Kerim'deki Karşılıkları ile okuma yazma çalışmaları IV
6 Braille Alfabesi’nde diğer Türkçe harfler, sayılar, noktalama işaretleri, Türkçe'ye dair diğer sembol ve özellikler, Türkçe okuma ve yazma çalışmaları
7 Braille Alfabesi’nde diğer Arapça harfler, harekeler ve semboller
8 Braille Kur’an-ı Kerim’de geçen tüm işaret ve semboller ile okuma çalışmaları
9 Braille Kur’an-ı Kerim’de tecvid, Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma I
10 Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma II
11 Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma III
12 Braille Kur’an-ı Kerim’den örnek sure ve dua okuma IV
13 Okuma ve yazma çalışması ile Braille Alfabesiyle eser ve ders materyali hazırlama
14 Görme engellilere yönelik Türkiye’de ve dünyada gerçekleştirilen çalışmalar ile geliştirilebilecek yeni proje ve programlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Diyanet İşleri Başkanlığı. Braille Kur’an-ı Kerim.

Diyanet İşleri Başkanlığı. Braille Kur’an-ı Kerim Elif-Bâ’sı.

Diyanet İşleri Başkanlığı.  Braille Kur’an-ı Kerim’den Sûreler..

Milli Eğitim Bakanlığı. (1991). Özel Eğitim Okulları İçin Braille Kabartma Yazı Kılavuzu. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.

MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2013). Görme Engellilere Okuma Yazma Öğretim Kılavuzu.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
1 Braille Alfabesi ile Türkçe okumayı ve metin hazırlamayı öğrenir. Braille Alfabesi ile Kur’an-ı Kerim okumayı ve bu konuda eğitim materyalleri hazırlamayı öğrenir. Görme engellilere yönelik yapılan ve yapılabilecek çalışmalar ile görme engellilerin eğitimi hakkında bilgi sahibi olur. 5 5 5 5 4 5 5 5 5 3 4 5 4 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5