Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kolektif Hafıza | ILB 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AYTEKİN İŞMAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AYTEKİN İŞMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, bireysel ve toplumsal hafızanın kesişim noktalarında yer alan kolektif hafıza kavramını kuramsal ve uygulamalı boyutlarıyla incelemektir. Öğrencilerin, hafıza çalışmaları literatürünü tanıyarak kolektif hafızanın oluşum süreçlerini, aktörlerini (medya, devlet, eğitim, sanat, vs.) ve bu hafızanın toplumsal kimlikler, tarih yazımı ve kültürel miras üzerindeki etkilerini analiz edebilme yetkinliği kazanmaları hedeflenmektedir. Ders ayrıca, kolektif hafızanın sinema, edebiyat, anıtlar, müzeler ve dijital medya gibi taşıyıcılar aracılığıyla nasıl inşa edildiğini ve yeniden üretildiğini anlamaya yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirmeyi amaçlamaktadır.
|
Dersin İçeriği | Bu ders, bireysel ve toplumsal hafıza arasındaki ilişkiyi kuramsal ve tarihsel bağlamda ele alarak kolektif hafıza kavramının temel yaklaşımlarını, araçlarını ve taşıyıcılarını kapsamlı bir şekilde inceler. Maurice Halbwachs’ın öncülüğünde şekillenen kolektif hafıza teorisi, Jan Assmann’ın kültürel ve iletişimsel hafıza ayrımı ve Pierre Nora’nın bellek mekânları (lieux de mémoire) gibi kavramlar üzerinden temel teorik zemin oluşturulur. Ders kapsamında hafızanın toplumsal olarak nasıl inşa edildiği, kimliklerle nasıl ilişkilendiği ve medya, edebiyat, sinema, müzeler, anıtlar ve dijital ortamlar gibi çeşitli mecralar aracılığıyla nasıl temsil edildiği analiz edilir. Ayrıca, hafıza ile siyaset arasındaki ilişki; anma pratikleri, unutuş stratejileri, travmaların aktarımı, geçmişle yüzleşme ve uzlaşma gibi konular tartışılır.
Türkiye’den ve dünyadan örnek olay analizleriyle desteklenen bu ders, öğrencilerin hafıza çalışmalarına eleştirel ve disiplinlerarası bir bakış açısı kazanmalarını amaçlar. Öğrenciler, ders boyunca kendi bellek projelerini geliştirerek hafıza temsillerini analiz etme, çözümleme ve yorumlama becerileri edinir.
|
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | 1. Kollektif hafıza kavramını ve temel kuramsal yaklaşımları tanımlar. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | 2. Kollektif hafıza ile bireysel hafıza, tarih, kimlik ve kültür arasındaki ilişkileri açıklar. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | 3. Toplumsal hafıza oluşumunda medya, edebiyat, sinema, müzeler ve dijital araçların rolünü analiz eder. | Problem Çözme, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | 4. Farklı kültürlerde ve tarihsel bağlamlarda kolektif hafızanın işleyiş biçimlerini karşılaştırır. | Tartışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
5 | 5. Türkiye ve dünyadan seçilmiş örnek olaylar üzerinden hafıza politikalarını tartışır. | Proje, | Öz Değerlendirme, |
6 | 6. Kolektif hafızaya dair kavramları disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alır. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
7 | 7. Toplumsal hafızaya dair belirli bir olgu veya olay üzerine eleştirel bir analiz raporu ya da proje hazırlar. | Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Giriş ve Kavramsal Çerçeve: Bireysel hafıza, toplumsal hafıza, tarih ve unutma | |
2 | 2. Maurice Halbwachs ve Kolektif Hafıza Teorisi | |
3 | 3. Jan Assmann ve Kültürel Hafıza | |
4 | 4. Travma, Hatırlama ve Unutma: Freud'dan Çağdaş Kuramlara | |
5 | 5. Bellek Mekânları (Lieux de Mémoire) ve Pierre Nora | |
6 | 6. Anımsama Pratikleri: Ritüeller, Anıtlar ve Anma Törenleri | |
7 | 7. Hafıza ve Kimlik: Ulusal ve Etnik Kimliklerin İnşası | |
8 | 8. Sinemada Bellek Temsilleri: Travma Filmleri ve Tanıklık | |
9 | 9. Edebiyatta Hafıza: Romanlar ve Anlatı Biçimleri | |
10 | 10. Dijital Bellek: Sosyal Medya ve Kolektif Hatırlama | |
11 | 11. Müzeler ve Bellek Politikaları | |
12 | 12. Türkiye'de Kolektif Hafıza: 1915, 1980, 15 Temmuz Örnekleri | |
13 | 13. Bellek ve Mekân: Kentsel Alanlarda Belleğin İzleri | |
14 | 14. Final Sunumu ve Değerlendirme: Öğrenci Proje Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kuramsal Temel Metinler:
|
Hafta | Dokümanlar | Açıklama | Boyut |
---|---|---|---|
0 | 0 MB |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|---|
1 | 1. Kollektif hafıza kavramını ve temel kuramsal yaklaşımları tanımlar. |
2 | 2. Kollektif hafıza ile bireysel hafıza, tarih, kimlik ve kültür arasındaki ilişkileri açıklar. |
3 | 3. Toplumsal hafıza oluşumunda medya, edebiyat, sinema, müzeler ve dijital araçların rolünü analiz eder. |
4 | 4. Farklı kültürlerde ve tarihsel bağlamlarda kolektif hafızanın işleyiş biçimlerini karşılaştırır. |
5 | 5. Türkiye ve dünyadan seçilmiş örnek olaylar üzerinden hafıza politikalarını tartışır. |
6 | 6. Kolektif hafızaya dair kavramları disiplinlerarası bir bakış açısıyla ele alır. |
7 | 7. Toplumsal hafızaya dair belirli bir olgu veya olay üzerine eleştirel bir analiz raporu ya da proje hazırlar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 100 |
Toplam | 140 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ödev | 2 | 10 | 20 |
Proje / Tasarım | 5 | 15 | 75 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |