Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arkaik ve Klasik Dönem Siyasi Tarihi TAR 239 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SEVGİ SARIKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders, antik Yunan tarihinin Arkaik ve Klasik dönemlerindeki (MÖ. 1000-MÖ. 500) siyasi gelişmeleri incelemeyi amaçlamaktadır. Bu dönemlerdeki önemli olayları, figürleri ve siyasi yapıların gelişiminin öğrenilerek, antik Yunan dünyasının siyasi dinamiklerini anlatmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Antik Yunan dünyasının siyasi ve toplumsal gelişmeleri kronolojik olarak anlatılacak; Atina Devletinin yükselişi, Peloponnesos Savaşının Sonuçları, Sparta hegemonyası, MÖ. 5. yüzyılda polis devletlerinin yaşadığı siyasi ve ekonomik krizler, ana hatlarıyla işlenecektir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Arkaik ve Klasik dönemlerde Yunan dünyasının siyasi gelişmelerini anlayabilir.
2 Antik Yunan’da polis kavramını ve şehir devletlerini liderlerinin yönetimleriyle birlikte tanırlar.
3 Siyasi yapıların, yasaların ve yönetim şekillerinin gelişimini kavrayabilir.
4 Antik Yunan dünyasında meydana gelen önemli savaşları ve sonuçları değerlendirebilir.
5 Siyasi çatışmaların nedenleri ve bunun sonraki yılları sirayeti üzerine bilgi sahibi olur.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Arkaik ve Klasik Dönemlerin Kronolojik Çerçevesi
2 Arkaik Dönemin Başlangıcı ve Yunan Kolonizasyonu
3 Polis Kavramı ve Şehir Devletlerinin Ortaya Çıkışı
4 Arkaik Dönemde Siyasal ve Sosyal Yapı
5 Drakon ve Solon’un Reformları
6 Arkaik Dönemde Tiranlar ve Tiran Kavramı
7 Atina’da Tiran Peisistratos Dönemi ve Sonrası
8 Klasik Dönemin Başlangıcı: Pers Savaşları
9 ARASINAV
10 Pers-Yunan Savaşları ve Sonuçları
11 Atina’nın Yükselişi ve Perikles Dönemi
12 Peloponnesos Savaşları ve Sonuçları
13 Sparta’nın Yükselişi ve Hegemonyası
14 MÖ 5. Yüzyılda Genel Siyasi Durum
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

S. B. Pomeroy, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: O. Yarlıgaş, İstanbul: Alfa Yayınları, 2018.

P. J. Rhodes, Antik Yunan’ın Kısa Tarihi, çev.: C. Atay, İstanbul: İletişim Yayınları, 2018.

C. Freeman, Mısır, Yunan ve Roma. Antik Akdeniz Uygarlıkları, çev.: S.K. Angı, Ankara: Dost Yayınevi, 2005.

H. J. Deıghton, Eski Atina Yaşantısında Bir Gün. Çev.: H. K. Ersoy. İstanbul 2000.

O. Tekin, Eski Yunan ve Roma Tarihi'ne Giriş, İletişim Yayınları, İstanbul, 2008.

H. Blanck, Eski Yunan ve Roma’da Yaşam, çev.: İ. Tanrıkut. İstanbul 1999.

A. M. Mansel, Ege ve Yunan Tarihi, Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1971.

A. B. Bosworth, Büyük İskender’in Yaşamı ve Fetihleri, çev.: H. Çalışkan, İstanbul: Selenge Yayınları, 2021.

P. Briandt, Büyük İskender: Fetihler ve Siyaset, çev.: N. Özyıldırım, İstanbul 2019.

R.E. Wycherly, Antikçağ ’da Kentler Nasıl Kuruldu, çev.: N. Nirven – N. Başgelen, İstanbul 1993.

 

E. Friedell, Antik Yunan’ın Kültür Tarihi, çev.: N. Aça, İstanbul 1999.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Arkaik ve Klasik dönemlerde Yunan dünyasının siyasi gelişmelerini anlayabilir.
2 Antik Yunan’da polis kavramını ve şehir devletlerini liderlerinin yönetimleriyle birlikte tanırlar.
3 Siyasi yapıların, yasaların ve yönetim şekillerinin gelişimini kavrayabilir.
4 Antik Yunan dünyasında meydana gelen önemli savaşları ve sonuçları değerlendirebilir.
5 Siyasi çatışmaların nedenleri ve bunun sonraki yılları sirayeti üzerine bilgi sahibi olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)