Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Fen Eğitiminde Sosyobilimsel Konular | ILF 530 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EDA DEMİRHAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Sosyobilimsel konular, toplumu ilgilendiren yapısı, bilimsel bir yönü olması ve etik, ahlaki, politik ikilemler barındırması sebebiyle ulusal ve uluslararası fen programlarında önemli bir yer tutmaktadır. Sosyobilimsel konular öğrencilerin bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek, bilimi günlük yaşamlarına entegre etmek ve bilim ile sosyal bağlantıları kurmak açısından kritik bir öneme sahiptir. Bu yaklaşım, öğrencilerin bilimsel bilgiyi oluşturma süreçlerini anlamalarını, eleştirel düşünmelerini ve bilimsel bulguların toplum üzerindeki etkilerini değerlendirmelerini sağlayarak, fen eğitimini daha derin ve anlamlı bir şekilde deneyimlemelerine olanak tanımaktadır. Bu süreçte bilimsel konularda da tek bir doğrunun olmadığı farklı açılardan bakıldığında doğrunun değişebileceği bilincinin kazandırılarak, geleceğin sorumlu vatandaşlarının yetiştirilmesinde sosyobilmsel konularan ayrı bir önemi olduğu düşünülmektedir. |
Dersin İçeriği | Sosyobilimsel konuların tarihçesi, Sosyobilimsel konuların fen programındaki yeri, Bilim okuryazarlığı ve sosyobilimsel konular; Sosyobilimsel konular ve küresel vatandaşlık; Sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin modeller; Sosyobilimsel konularda muhakeme; İnformal muhakeme çeşitleri; Sosyobilimsel konulardaki ulusal ve uluslararası güncel çalışmalar |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri ve önemini açıklar. | Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
2 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğasını ilişkilendirir. | Tartışma, Örnek Olay, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
3 | Sosyobilimsel konularda muhakeme türlerini karşılaştırır. | Tartışma, Anlatım, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
4 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili bir uygulama tasarlar ve yürütür. | Bireysel Çalışma, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyobilimsel konular nelerdir? | |
2 | Sosyobilimsel konuların doğası ve fen eğitimindeki yeri | |
3 | Sosyobilimsel konular ve bilimsel okuryazarlık boyutları arasındaki ilişki | |
4 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğası arasındaki ilişki | |
5 | Sosyobilimsel konular ve küresel vatandaşlık bilinci arasındaki ilişki | |
6 | Sosyobilimsel konuların öğretimine ilişkin modeller | |
7 | Sosyobilimsel konularda muhakeme ve informal muhakeme | |
8 | Sosyobiimsel konulardaki ulusal güncel çalışmaların incelenmesi | |
9 | Sosyobiimsel konulardaki ulusal güncel çalışmaların incelenmesi | |
10 | Sosyobiimsel konulardaki uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
11 | Sosyobiimsel konulardaki uluslararası güncel çalışmaların incelenmesi | |
12 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili senaryoların oluşturulması | |
13 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili geliştirilen senaryoların uygulanması | |
14 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili yapılan uygulanmaların değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Barlow, D. (2015). It's Debatable! Using Socioscientific Issues to Develop Scientific Literacy K-12. The Education Digest, 80(5), 61. Sadler, T. D. (Ed.). (2011). Socio-scientific issues in the classroom: Teaching, learning and research (Vol. 39). Springer Science & Business Media. Ratcliffe, M., & Grace, M. (2003). Science education for citizenship: Teaching socio-scientific issues. McGraw-Hill Education (UK). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim alanında yaptığı bilimsel çalışmalar aracılığıyla ulusal ve uluslararası alan yazına katkı sağlayacak nitelikte, bilimsel, etik ve yasal ilkeler temelinde özgün bilgiler üreterek bu üretimi eğitim/öğrenme öğretme sürecine taşır ve yaygınlaştırır. | X | |||||
2 | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak fen eğitimi ve disiplinlerarası alandaki etkileşimi kavrayarak temel kavram, teori ve yaklaşımları derinlemesine öğrenir, bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | X | |||||
3 | Fen eğitimi alanında literatür araştırması yapma, var olan problemleri tespit etme ve araştırma yöntemleri kullanarak bunlara çözümler üretmenin yollarını bilir ve bu doğrultuda nitelikli araştırmalar önerir. | X | |||||
4 | Eleştirel bir bakış açısı ile tespit ettiği alanın ihtiyaçlarına yönelik yeni yöntem ve yaklaşımları kullanarak disiplinlerarası araştırmalar planlama, yürütme ve bunları yorumlayarak bilimsel sonuçlar ortaya koyma süreçlerinde sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği veri toplama, uygulama ve yorumlama süreçlerinden geçirdiği araştırmalarını alanının gerektirdiği sözlü ve yazılı bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanarak alan içi ve alan dışı gruplara aktarır, bu süreçte gerektiğinde en az bir yabancı dil ile iletişimini sürdürür. | X | |||||
6 | Fen eğitimi alanında gerçekleştirdiği araştırmaların veri toplama, uygulama ve sonuçlandırma süreçlerinde toplumsal, etik ve kültürel değerleri gözetir, sahip olduğu eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini disiplinlerarası çalışmalarda kullanır ve kazandığı bilgi ve beceriler ile alanın eğitim politikalarına yön verebilecek yetkinliğe sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sosyobilimsel konuların fen eğitimindeki yeri ve önemini açıklar. | ||||||
2 | Sosyobilimsel konular ve bilimin doğasını ilişkilendirir. | ||||||
3 | Sosyobilimsel konularda muhakeme türlerini karşılaştırır. | ||||||
4 | Sosyobilimsel bir konuyla ilgili bir uygulama tasarlar ve yürütür. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 40 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |