Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşamsal İklim Çözümü ve Ebelik | EBP 629 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MELEK BALÇIK ÇOLAK, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, küresel ısınma, iklim değişikliği ve çözüm yolları ile ilgili bilinçlendirmek, bilgi ve beceri kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Küresel ısınma ve İklim değişikliği konularında sık kullanılan teknik terimler, İklim veri setlerinin değerlendirilmesi (sıcaklık, yağış kayıtları), İklim sisteminin doğal değişkenliği (volkanlar, moonson, ENSO), İklim sistemine insan etkisi: sera gazı etkisi, yüzey örtüsü değişimi, İklim projeksiyonlarının kısa, orta ve uzun vadeli tahmini, İklim sistemi geri besleme mekanizmaları: Bulutlar, okyanuslar, yüzey hidrolojisi, yüzey örtüsü değişimi, İklim değişikliğinin ekosistemler ve atmosferik olaylar üzerine etkileri (tarım, ormanlar, çöller, deniz seviyesi değişimi, fırtınalar, ekstrem koşullar), İklim değişikliğinin insan sağlığı üzerine etkileri (hastalıklardaki değişim, hava kirliliği), İklim değişiminin kadın sağlığı üzerine etkileri, İklim değişimi ve sürdürülebilir sağlık hizmetleri, İklim dostu cinsel sağlık/üreme sağlığı ve ebelik hizmetleri, İklim dostu anne ve yenidoğan sağlığı ve ebelik hizmetleri, Karbon ayak izinin azaltılması ve ebelik hizmetleri, Yeşil örgütsel davranış ve ebelik hizmetleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Uzmanlık alanına göre temel iklim değişikliği kavramlarına hakim olmak. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Boşluk Doldurma Testleri, |
2 | İklim değişikliği konusunda güncel bilgiye hakim olmak | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | İklim değişikliğini önleyebilme konusunda stratejiler geliştirebilmek | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | İklim değişikliğinin topum, kadın ve yenidoğan sağlığına etkilerini açıklayabilmek | Anlatım, Tartışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Küresel ısınma ve İklim değişikliği konularında sık kullanılan teknik terimler | Literatür taraması, Beyin fırtınası |
2 | İklim veri setlerinin değerlendirilmesi (sıcaklık, yağış kayıtları) ve ), İklim sisteminin doğal değişkenliği (volkanlar, moonson, ENSO) | Literatür taraması, Beyin fırtınası |
3 | İklim sistemine insan etkisi: sera gazı etkisi, yüzey örtüsü değişimi | Anlatım, soru-cevap |
4 | İklim projeksiyonlarının kısa, orta ve uzun vadeli tahmini | Anlatım, soru-cevap |
5 | İklim sistemi geri besleme mekanizmaları: Bulutlar, okyanuslar, yüzey hidrolojisi, yüzey örtüsü değişimi | Anlatım, problem çözme |
6 | İklim değişikliğinin ekosistemler ve atmosferik olaylar üzerine etkileri (tarım, ormanlar, çöller, deniz seviyesi değişimi, fırtınalar, ekstrem koşullar) | Anlatım, problem çözme |
7 | İklim değişikliğinin insan sağlığı üzerine etkileri (hastalıklardaki değişim, hava kirliliği) | Anlatım, soru-cevap |
8 | ARA SINAV | ARA SINAV |
9 | İklim değişiminin kadın sağlığı üzerine etkileri | Beyin fırtınası, anlatım |
10 | İklim değişimi ve sürdürülebilir sağlık hizmetleri | Beyin fırtınası, anlatım |
11 | İklim dostu cinsel sağlık/üreme sağlığı ve ebelik hizmetleri | Beyin fırtınası, anlatım |
12 | İklim dostu anne ve yenidoğan sağlığı ve ebelik hizmetleri | Beyin fırtınası, anlatım |
13 | Karbon ayak izinin azaltılması ve ebelik hizmetleri | Literatür taraması, Anlatım, Beyin fırtınası |
14 | Yeşil örgütsel davranış ve ebelik hizmetleri | Literatür taraması, Anlatım, Beyin fırtınası |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | · Bond S. (2003). Ecological footprinting: comparing nature’s supply with human demand. ecological footprinting WWF Cymru. · Brown, K. W. ve Kasser, T. (2005). Are psychological and ecological well-being compatible? The role of values, mindfulness and lifestyle. Social Indicators Research. 74, 349-368. · Cantor, D. E., Morrow, P. C., & Montabon, F. (2012). Engagement in environmental behaviors among supply chain management employees: an organizational support theoretical perspective, Journal of Supply Chain Management. 48, 33-51. · Corral-Verdugo, V., Mireles-Acosta, J. F., Tapia-Fonllem, C. ve Fraijo-Sing, B. (2011). Happiness as a correlate of sustainable behavior: A study of pro-ecological, frugal, equitable and altruistic actions that promote subjective wellbeing. Human Ecology Review. 18(2), 95-104. · Erbasi, A. (2019). Yeşil örgütsel davranış ölçeği: Bir ölçek geliştirme çalışması. Istanbul Management Journal. 86, 1-23. http://doi.org/10.26650/imj.2019.86.0001 · Erbaşı, A., ve Özalp, Ö. (2016). Çevre Tutkusu ve yeşil örgütsel davranışın örgütsel bağlılık üzerindeki etkisi, Eurasian Business and Economics Journal. 2, 297-306. · Mızık, ET, Yiğit Avdan, Z. (2020). Sürdürülebilirliğin temel taşı: Ekolojik ayak izi. Tekindal, M. A., Zabzun, G., Özel, Z., Demirsöz, M., Tekindal, M. (2021). Awareness scale for reducing ecological footprint: a validity and reliability study. European Journal of Science and Technology. (27), 439-445. DOI: 10.31590/ejosat.944221 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kanıt niteliği yüksek nitelikli araştırmalar ile mesleğin bilgi birikimini oluşturabilmesi | X | |||||
2 | Ebelik kuramlarını geliştirilebilmesi | X | |||||
3 | Ebelik etik kodlarını oluşturabilmesi | X | |||||
4 | Ebelik eğitiminde aktif olarak yer alacak meslekten yetişen kendi akademisyenlerini oluşturabilmesi | X | |||||
5 | Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme | X | |||||
6 | Ekip lideri olarak gerekli yönetici niteliklerine sahip olabilmesi | X | |||||
7 | Etkin eğitim methodları ile iyi bir eğitimci olmanın yanısıra eğitim programları oluşturabilmesi | X | |||||
8 | Mesleki örgütlenmeyi güçlendirerek meslek üyeleri arasında gerekli işbirliği bilincini oluşturabilmesi | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Uzmanlık alanına göre temel iklim değişikliği kavramlarına hakim olmak. | 3 | 3 | 3 | 0 | 4 | 1 | 1 | 0 |
2 | İklim değişikliği konusunda güncel bilgiye hakim olmak | 4 | 1 | 1 | 1 | 3 | 1 | 1 | 1 |
3 | İklim değişikliğini önleyebilme konusunda stratejiler geliştirebilmek | ||||||||
4 | İklim değişikliğinin topum, kadın ve yenidoğan sağlığına etkilerini açıklayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 25 | 25 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |