Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Psikososyal Bakım Uygulamaları | SHE 320 | 6 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör.Dr. EMİNE CİNCİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Hemşirelik Bölümü öğrencilerinin; farklı yaş gruplarındaki bireylerin, ailenin, grupların ve toplumun, sağlık ve sağlıkta bozulma hallerinde, psikososyal boyutta bakım gereksinimlerini anlama, bakımı planlama ve uygulama yönünde bilgi, beceri ve tutumlarını geliştirme. |
Dersin İçeriği | Ders, psikososyal bakım ile ilgili temel kavramlar ve uygulama becerileri başta olmak üzere, genel ve özellikli durumlarda psikososyal bakımın önemi, etkileyen faktörler ve bakım gereksinimleri gibi konuları kapsamaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sağlık bakım hizmetlerinde psikososyal bakım uygulamalarının önemini açıklar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Kısa Cevaplı Testler, |
2 | Psikososyal bakım ile ilgili temel kavramları açıklar. | Soru-Cevap, Anlatım, | Boşluk Doldurma Testleri, |
3 | Hastalık sürecinde verilen psikososyal yanıtları ve tepkileri tanımlar. | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
4 | Sağlık bakım hizmetlerinde kullanılabilecek psikososyal bakım becerilerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
5 | Fiziksel hastalık ve/veya ruhsal bozukluk süreçlerinde psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | Anlatım, | Eşleştirme Testler, Boşluk Doldurma Testleri, |
6 | Özellikli durumlara yönelik (yoğun bakım üniteleri, kayıp, yas ve ölüm süreci, kriz ve afetler, kültüre özgü durumlar gibi) psikososyal bakımın önemini tartışır ve psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, Kısa Cevaplı Testler, |
7 | Sağlık çalışanlarına ve kendine yönelik psikososyal bakımın önemini açıklar ve psikososyal bakım planlaması yapar. | Tartışma, Grupla Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Tanışma, Psikososyal Bakıma Giriş ve Önemi | |
2 | Hastalığa Verilen Psikososyal Yanıt | |
3 | Psikososyal Bakım Becerileri | |
4 | Fiziksel Hastalık Sürecinde Psikososyal Bakım | |
5 | Ruhsal Rahatsızlık Sürecinde Psikososyal Bakım | |
6 | Çocuk ve Ailesinin Psikososyal Bakımı | |
7 | Yoğun Bakım Ünitelerinde Psikososyal Bakım | |
8 | Vize Haftası | |
9 | Kayıp, Yas ve Ölüm Sürecinde Psikososyal Bakım | |
10 | Krizde ve Afetlerde Psikososyal Bakım | |
11 | Kültüre Özgü Durumlarda Psikososyal Bakım | |
12 | Sağlık Çalışanlarının Psikososyal Bakımı | |
13 | Kendine Psikososyal Bakım | |
14 | Film İzleme ve Analiz Etme, Dersin Değerlendirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Ackley, B. J., Ladwig, G. B., & Makic, B. F. (2019). Hemşirelik tanıları el kitabı: Bakım planlamasında kanıta dayalı rehber (11. Baskı). N. Gürhan, Ü. Görgülü Polat, & B. Eren Fidan (Çev. Ed.). Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Bingöl, F. B., & Karaca, S. (Ed.). (2023). Anne ruh sağlığında psikososyal bakım. Nobel Akademik Yayıncılık. Bulechek, G. M., Butcher, H. K., Dochterman, J. M., & Wagner, C. M. (Eds.). (2017). Nursing Interventions Classification (NIC). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması (NIC) (6. Baskı). F. Erdemir, S. Kav, & A. Akman Yılmaz (Çev. Ed.). Nobel Tıp Kitabevleri. Eren Fidancı, B. (Ed.). (2022). Sağlıkta kişilerarası ilişkiler. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Gorman, L. M., & Sultan, D. F. (2014). Psikososyal hemşirelik genel hasta bakımı için (3. Baskı). F. Öz & M. Demiralp (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Gürhan, N., Okanlı, A. (Ed.). (2017). Yaşamın sırrı iletişim. Ankara Nobel Tıp Kitabevleri. Townsend, M. C. (2016). Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliğinin temelleri: Kanıta dayalı uygulama ve bakım kavramları (6. Baskı). C. T. Özcan & N. Gürhan (Çev. Ed.). Akademisyen Tıp Kitabevi. Ünsal, G., Avcı, D., & Duran, S. (Ed.). (2023). Toplum ruh sağlığı hemşireliği el kitabı. Akademisyen Kitabevi. Upton, D. (Ed.). (2017). Hemşireler ve Sağlık Profesyonelleri için Psikolojiye Giriş (2. Baskıdan Çeviri). R. S. Tabak (Çev. Ed.). Palme Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur | X | |||||
2 | Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar | X | |||||
3 | Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır | X | |||||
4 | Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder | X | |||||
5 | Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır | X | |||||
6 | Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar | X | |||||
7 | Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir | X | |||||
8 | Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sağlık bakım hizmetlerinde psikososyal bakım uygulamalarının önemini açıklar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
2 | Psikososyal bakım ile ilgili temel kavramları açıklar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
3 | Hastalık sürecinde verilen psikososyal yanıtları ve tepkileri tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
4 | Sağlık bakım hizmetlerinde kullanılabilecek psikososyal bakım becerilerini açıklar. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
5 | Fiziksel hastalık ve/veya ruhsal bozukluk süreçlerinde psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
6 | Özellikli durumlara yönelik (yoğun bakım üniteleri, kayıp, yas ve ölüm süreci, kriz ve afetler, kültüre özgü durumlar gibi) psikososyal bakımın önemini tartışır ve psikososyal bakım gereksinimlerini belirler. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 | 0 |
7 | Sağlık çalışanlarına ve kendine yönelik psikososyal bakımın önemini açıklar ve psikososyal bakım planlaması yapar. | 5 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 35 |
1. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 62 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |