Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yetişkin Hasta Eğitimi SHE 318 6 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. NASİBE YAĞMUR ZİYAİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, yetişkin hasta eğitimine yönelik rollerini ve hasta eğitimi sürecinin ilkelerini kavrayan, bunları uygulamalarında dikkate alan hemşireler yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Sağlık Bakım Hizmetlerinde Hemşirenin Eğitimci Rolü , Hasta Eğitimi ve Temel Kavramlar, Hasta Eğitimi ve Öğrenme Yaklaşımları, Hasta Eğitimi ve Öğrenme Alanları, Hedefler Ve İlgili Davranışlar; Hasta Eğitimini Etkileyen Temel Faktörler; Hasta Eğitiminde Veri Toplama; Hasta Eğitiminde Tanılama; Hasta Eğitiminde Planlama (NIC-NOC); Hasta Eğitiminde Uygulama; Hasta Eğitiminde Değerlendirme; Hasta Eğitimi Süreci Vaka Çalışmaları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda ilişkilendirebilme Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Hasta eğitiminde gerekli olan iletişim becerilerini açıklayabilme Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
3 Hemşirelik eğitm uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda dönüştürebilme Tartışma, Grupla Çalışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Hasta eğitiminde hemşirelik süreci kullanımının farkına varabilme Beyin Fırtınası, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sağlık Bakım Hizmetlerinde Hemşirenin Eğitimci Rolü Ve İlgili Standartlar
2 Hasta Eğitimi ve Temel Kavramlar
3 Hasta Eğitimi ve Temel Kavramlar
4 Hasta Eğitimi ve Öğrenme Alanları, Hedefler ve İlgili Davranışlar
5 Hasta Eğitimini Etkileyen Temel Faktörler
6 Hasta Eğitiminde Veri Toplama
7 Hasta Eğitiminde Tanılama
8 Ara Sınav
9 Hasta Eğitiminde Planlama (NIC-NOC)
10 Hasta Eğitiminde Uygulama
11 Hasta Eğitiminde Değerlendirme
12 Hasta Eğitiminde kullanılan teknolojik yaklaşımlar
13 Hasta Eğitimi Süreci Vaka Çalışması
14 Dersi değerlendirme –Örnek hasta eğitimleri
Kaynaklar
Ders Notu

1. Taşocak, G.: Hasta Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü, İstanbul, 2012.

2. Erden, M., Akman, Y.: Gelişim ve Öğrenme. Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2002.

3.Bayrak, G., & Çolak, R. (2012). Diyabet tedavisinde hasta eğitimi. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 29(1s), 7-11.

4. Erdoğan, Z., & Bulut, H. (2017). Bilgisayar destekli hasta eğitimi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 13-18.

 

5.Uzun, Ö. (2000). Ameliyat öncesi hasta eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(2).

 

Ders Kaynakları

1. Taşocak, G.: Hasta Eğitimi. İstanbul Üniversitesi Basım ve Yayınevi Müdürlüğü, İstanbul, 2012.

2. Erden, M., Akman, Y.: Gelişim ve Öğrenme. Arkadaş Yayınevi, Ankara, 2002.

3.Bayrak, G., & Çolak, R. (2012). Diyabet tedavisinde hasta eğitimi. Journal of Experimental and Clinical Medicine, 29(1s), 7-11.

4. Erdoğan, Z., & Bulut, H. (2017). Bilgisayar destekli hasta eğitimi. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi2(3), 13-18.

5.Uzun, Ö. (2000). Ameliyat öncesi hasta eğitimi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi3(2).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki rol, işlev ve sorumluluklarını yerine getirecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahip olur X
2 Sağlıklı / hasta birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda karşılar X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel bilgileri ve teknolojik gelişmeleri takip eder X
5 Sağlıklı / hasta birey ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır X
6 Mesleki Yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar
7 Profesyonel gelişiminin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir X
8 Hemşirelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir X
9 Alanı ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Birey, aile ve toplumun sağlık bakım gereksinimlerini bütüncül yaklaşımla hemşirelik süreci doğrultusunda ilişkilendirebilme
2 Hasta eğitiminde gerekli olan iletişim becerilerini açıklayabilme
3 Hemşirelik eğitm uygulamalarını mesleki ilke ve standartlar doğrultusunda dönüştürebilme
4 Hasta eğitiminde hemşirelik süreci kullanımının farkına varabilme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 1 1
Ödev 1 1 1
Toplam İş Yükü 50
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2
Dersin AKTS Kredisi 2