Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Spor Sosyolojisi SOS 325 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders öğrencilere sporla ilgili sosyolojik bir anlayış kazandırmayı amaçlamaktadır. Sosyolojinin kavramları ve teorileri spor alanına uygulanarak, sporun tarihsel evrimi, günümüz sporunun sosyo-ekonomik ve siyasal boyutları incelenecektir.

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyolojinin genel tanımını yapar. Anlatım,
2 Sosyolojinin Alt dallarıyla olan ilişkileri inceler. Soru-Cevap,
3 Spor sosyolojisinin tarihsel gelişim sürecini bilir. Beyin Fırtınası,
4 Spor ve sosyoloji kavramlarını tanımlar. Tartışma,
5 Kadın ve spor, çocuk ve spor konusunda tanım yapar. Tartışma,
6 toplumların spor yaşantıları ve gelenekleri hakkında yaşanan olay ve örüntüleri açıklar. Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş; Bilim, sosyal bilimler, sosyoloji ve spor sosyolojisi
2 Sosyolojik perspektif ve sosyolojinin temel soruları, sosyolojik araştırma yöntemleri
3 Spor sosyolojisinin tarihçesi; sporun kökenleri; modernleşme ve spor sosyolojisinin gelişimi
4 Toplumsal yapı; sosyal etkileşim ve sosyalleşme; gruplar ve örgütlenmeler
5 Sporun toplumsal dinamikleri
6 Spor ve ekonomi; sosyal gelişme ve spor
7 Spor, siyaset ve devlet
8 Sosyal tabakalaşma ve spor
9 Serbest zaman etkinlikleri ve spor
10 Cinsiyet kimlikleri ve spor
11 Küreselleşme ve spor
12 Spora kuramsal yaklaşımlar-I: İşlevselcilik ve çatışma teorisi
13 Spora kuramsal yaklaşımlar-I: İşlevselcilik ve çatışma teorisi
14 Spora kuramsal yaklaşımlar-III: Feminist yaklaşımlar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

AMMAN, M.T. (2017) “Spor Sosyolojisi”, Spor Bilimlerine Giriş, (Ed. N. Mirzeoğlu), Ankara: Spor Yay.

AMMAN, M.T. (2005) Modernleşme Sürecinde Kadın ve Spor, İstanbul: Morpa Yay.

COAKLEY, J.J. (1998) Sport in Society, Issues and Controversies, WCB McGraw-Hill.

LOY J.W., MCPHERSON B.D., CURTIS J.E. (1989) Social Significance of Sport, The: An Introduction to the Sociology of Sport , Hardcover.

THOMAS R., HAUMONT J.-L., LEVET A. (1987) Sociologie du Sport, Paris: P.U.F.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. X
2 Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. X
3 Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. X
4 Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. X
5 Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. X
6 Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. X
7 Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. X
8 Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).
9 Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
11 Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. X
12 Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
1 Sosyolojinin genel tanımını yapar. 3
2 Sosyolojinin Alt dallarıyla olan ilişkileri inceler. 1 1 2 3
3 Spor sosyolojisinin tarihsel gelişim sürecini bilir.
4 Spor ve sosyoloji kavramlarını tanımlar. 1 1
5 Kadın ve spor, çocuk ve spor konusunda tanım yapar. 2 2
6 toplumların spor yaşantıları ve gelenekleri hakkında yaşanan olay ve örüntüleri açıklar. 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)