Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Moleküler Biyolojide Kullanılan Yöntemler GDM 641 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE AVCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Moleküler biyoloji laboratuvarlarında uygulanan standart yöntemlerin prensipleri ve yapılışları hakkında bilgi vermek.

Dersin İçeriği

1.Hücre parçalama ve ayırma yöntemleri
1.1.Fiziksel ve kimyasal hücre parçalama yöntemleri
1.2 Ayırma ve saflaştırma yöntemleri
2. DNA ve RNA’nın izolasyonu ve analizi
2.1. Bakteri, maya, bitki DNA izolasyon yöntemleri
2.2. DNA analiz yöntemleri
2.3.Bakteri, maya, bitki RNA izolasyon yöntemleri
2.4. RNA analiz yöntemleri
3. Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR)
3.1. PCR türleri
4. DNA dizi analizi
5. Gen klonlama yöntemleri
6. Nükleik asit hibridizasyonunu ve blotlama
7. Problar
8. Proteinlerin izolasyonu saflaştıması, analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemlerin prensiplerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
2 Moleküler analizlerin yapılışlarını kavrar Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Moleküler biyoloji laboratuvarlarına genel bakış
2 Fiziksel ve kimyasal hücre parçalama teknikleri
3 Ayırma saflaştırma yöntemleri
4 DNA izolasyon yöntemleri
5 DNA analiz yöntemleri
6 RNA izolasyon yöntemleri
7 RNA analiz yöntemleri
8 Polimeraz zincir reaksiyonu (PCR)
9 ARA SINAV
10 DNA dizi analizi
11 Gen klonlama yöntemleri
12 Nükleik asit hibridizasyonunu ve blotlama
13 Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar
14 Protein saflaştırma yöntemleri ve protein analizleri
Kaynaklar
Ders Notu

Doç. Dr. Ayşe Avcı, Ders Notları

Ders Kaynakları

1. Moleküler Biyoloji. PC Turner, AG McLennan, AD Bates, MRH White, Nobel Yayın Dağıtım. 2004
2. Moleküler Biyolojide kullanılan yöntemler. G. Temizkan, N.Arda, Nobel Tıp Kitabevleri, 2004
3. Methods in Biotechnology, H.P.Schmauder, Taylor and Francis, 1997
4. Food Biotechnology. G.S. Mittal, Technomic Publishing Co. 1992.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
1 Moleküler biyolojide kullanılan temel yöntemlerin prensiplerini kavrar
2 Moleküler analizlerin yapılışlarını kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 60
2. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6