Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tıbbi Atık Yönetimi FZY 225 3 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi CEMİLE DEDE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilere, güncel bilgilerle donanımlı, toplum ve çevre sağlığına duyarlı birer sağlık meslek elemanı olabilmeleri için;  sağlık kuruluşlarından kaynaklanan atıklar ve tıbbi atık yönetimine ilişkin ilke ve uygulamalar hakkında gerekli güncel bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar,  Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar

Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar

Tıbbi atıkların üretildiği yerler

Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat

Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri

Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması

Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri

Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler

Tıbbi atıkların toplum sağlığı açısından taşıdığı riskler

Tıbbi atıkların çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler

Sağlık Kurumlarında Sürdürülebilir Atık Yönetimi

Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esaslar

Dünyada sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri

Türkiye’de sürdürülebilir atık yönetimi ile ilgili sağlık kurumlarına ait uygulama örnekleri

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Kısa Cevaplı Testler,
2 Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
3 Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
4 Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir. Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
6 Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir Anlatım, Çoktan Seçmeli Testler,
7 Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
8 Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir Soru-Cevap, Çoktan Seçmeli Testler,
9 Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Atık kavramı ve atıkların sınıflandırılması; Etkileri Bakımından Atıklar, Yapıları Açısından Atıklar, Kaynakları Bakımından Atıklar
2 Atık yönetimi hiyerarşisi ve atık minimizasyonu
3 Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkların tanımı ve sınıflandırılması; tıbbi atıklar, tehlikeli atıklar, radyoaktif atıklar, evsel atıklar
4 Tıbbi atıkların üretildiği yerler
5 Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuat
6 Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülükleri
7 Tıbbi Atıkların Ayrılması, Toplanması, Taşınması ve Geçici Depolanması
8 Ara sınav
9 Sağlık kuruluşlarında atıksu ve sıvı atık yönetimi
10 Sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetim planı
11 Tıbbi atıkların bertaraf yöntemleri
12 Tıbbi atıkların sağlık çalışanları açısından taşıdığı riskler
13 Tıbbi atıkların toplum ve çevre sağlığı açısından taşıdığı riskler
14 Sağlık kurumlarında sürdürülebilir tıbbi atık yönetimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

-Safe management of wastes from health-care activities, World Health Organization, 2014, ISBN: 9789241548564

-https://www.mevzuat.gov.tr

-https://www.epa.gov/rcra/medical-waste

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2 Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4 Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
6 Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.
7 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
8 Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
9 Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
10 Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
11 Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
12 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
13 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
14 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
15 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Atıkların özelliklerini bilir, atıkları özelliklerine göre ayrıştırabilir
2 Atık yönetimi hiyerarşisi, atık minimizasyonu, geri dönüşümün önemini kavrar
3 Sağlık kurumlarından kaynaklanan atıkları tanır ve sınıflandırır
4 Sağlık kurumlarında atık yönetimi ile ilgili mevzuatı öğrenir
5 Sağlık kuruluşlarının tıbbi atıklarla ilgili yükümlülüklerini ve sağlık kurumlarında tıbbi atık yönetiminde uygulanacak genel esasları öğrenir.
6 Tıbbi atıkları türlerine göre doğru ayrıştırabilir
7 Tıbbi atıkların sağlık çalışanları, toplum ve çevre açısından taşıdığı riskleri bilir
8 Tıbbi atıkların bertaraf yöntemlerini öğrenir
9 Sağlık kurumlarında sürdürülebilir atık yönetiminin önemini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Kısa Sınav 2 2 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Toplam İş Yükü 70
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,8
dersAKTSKredisi 3