Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İsrail Sorunu ve Filistin Mücadelesinin Tarihi ODC 571 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TALHA İSMAİL DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
Ortadoğu'da yaklaşık 100 yıllık bir geçmişe sahip olan İsrail sorunu, bölgedeki en can yakıcı problemlerden biri olmaya devam etmektedir. Bu sorunun nasıl ortaya çıktığının analizi, Filistin halkının verdiği mücadelenin tarihsel seyrinde ne tür dalgalanmalar yaşadığının tespiti ve bölge ülkelerinin bu konudaki reflekslerinin anlaşılması, bölgede yaşanması muhtemelen çatışma&barış senrayolarını konuşmak için önem arz etmektedir. Bu ders bağlamında, öğrencilerin İsrail sorununun bölgesel meseleler içerisinde önemli bir lokomotif rolü gördüğünü tespit etmeleri ve konuya detaylıca vakıf olmaları amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
1. İsrail Sorununun Ortaya Çıkışı
1.1. Siyonizm Düşüncesi ve Yahudi Göçünün Anlamlandırılması
1.2. Siyonist Devlet Fikri ve Batılı Devletlerin Destekleri
1.3. Nekbe - Büyük Felaket
2. Bölge Ülkelerinin İsrail İle Savaşları
2.1. 1948 Arap-İsrail Savaşı
2.2. 1956 Süveyş Krizi
2.3. 1967 Altı Gün Savaşı
2.4. 1973 Ramazan Savaşı
2.5. 1978 Camp David Sözleşmesi
3. Filistinli Grupların Mücadelesi
3.1. El-Fetih'in Kuruluşu
3.2. FKÖ'nün Kuruluşu
3.2. Aktif Direnişçiler vs. Pasif Direnişçiler: Sosyalist/Nasyonalist Gruplar vs. İslami Hareketler
3.3. İslami Cihad ve Hamas'ın Kuruluşu
3.4. Direnişçiler vs. Uzlaşmacılar: Oslo Görüşmeleri Barış İçin Bir Fırsat Mıydı?
4. İkinci İntifada Sonrası Değişen Konjonktür
4.1. Yaser Arafat'ın Ölümü ve Hamas'ın Seçimlere Girme Kararı
4.2. Siyasi Yapının Gazze ve Batı Şeria Olarak Bölünmesi
4.3. İsrail Siyasetindeki Dinamikler
4.4. El-Fetih-Hamas Uzlaşma Görüşmeleri
4.5. İsrail'in 2008, 2012, 2014 ve 2021 Gazze Saldırıları
4.6 7 Ekim Aksa Tufanı Operasyonu: Nedenleri ve Kısa/Uzan Vadeli Sonuçları
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar,
2 Problem Çözme, Performans Değerlendirme, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İsrail Sorununun Ortaya Çıkışı
2 Siyonizm Düşüncesi ve Siyonist Devlet Fikri: Batılı Ülkelerin Desteği
3 Nekbe - Büyük Felaket
4 Bölge Ülkelerinin İsrail İle Savaşları-1: 1948 Arap-İsrail Savaşı ve 1956 Süveyş Krizi
5 Bölge Ülkelerinin İsrail İle Savaşları-2: 1967 Altı Gün Savaşı, 1973 Ramazan Savaşı ve 1978 Camp David Sözleşmesi
6 El-Fetih'in Kuruluşu ve FKÖ'nün Oluşum Süreci
7 1960-1985 - Aktif Direnişçiler vs. Pasif Direnişçiler: Sosyalist/Nasyonalist Gruplar vs. İslami Hareketler
8 İslami Cihad ve Hamas'ın Kuruluşu
9 1985 sonrası - Direnişçiler vs. Uzlaşmacılar: Oslo Görüşmeleri Barış İçin Bir Fırsat Mıydı?
10 Vize Sınavı
11 İkinci Camp David Görüşmeleri ve İkinci İntifada Sonrası Değişen Konjonktür: Yaser Arafat'ın Ölümü ve Hamas'ın Seçimlere Girme Kararı
12 Filistin Siyasi Yapısının Gazze ve Batı Şeria Olarak Bölünmesi ve İsrail Siyasetindeki Dinamikler
13 El-Fetih-Hamas Uzlaşma Görüşmeleri ve İsrail'in 2008, 2012, 2014 ve 2021 Gazze Saldırıları
14 7 Ekim Aksa Tufanı Operasyonu: Nedenleri ve Kısa/Uzan Vadeli Sonuçları
Kaynaklar
Ders Notu
Pappé, Ilan. The Israel/Palestine Question: A Reader. London: Routledge, 2007

Shlaim, Avi. Demir Duvar: İsrail ve Arap Dünyası. İstanbul: Küre, 2019.

Khalidi, Rashid. The Hundred Years' War on Palestine: A History of Settler Colonialism and Resistance, 1917–2017. Metropolitan Books, 2020.

Shlaim, Avi. Filistin'i Bölüşmek: Kral Abdullah, Siyonistler ve Filistin'i Taksim Siyaseti: 1921-1951. İstanbul: Küre, 2017.

Shlaim, Avi. Filistin Uğruna: 1948’in Tarihini Yeniden Yazmak. İstanbul: Küre, 2012.

Pappé, Ilan. Yeryüzünün En Büyük Hapishanesi: İşgal Altındaki Toprakların Tarihi. İstanbul: Küre, 2023.

Pappé, Ilan. Unutulmuş Filistinliler: İsrail’deki Filistinlilerin Tarihi. İstanbul: Küre, 2020.

Pappé, Ilan. İsrail Hakkında On Mit. Nika, 2018.

Garaudy, Roger. Siyonizm Dosyası. İstanbul: Pınar, 2021.

Garaudy, Roger. İsrail Sorunu. İstanbul: Timaş, 2021.

Garaudy, Roger. İsrail Mitler ve Terör. İstanbul: Timaş, 2019.

Said, Edward. Zionism from the Standpoint of Its Victims. Vintage, 1979.

Baroud, Ramzy. The Second Palestinian Intifada: A Chronicle of a People's Struggle: A Chronicle of a People's Struggle. Pluto, 2006.

Qumsiyeh, Mazin B. Popular Resistance in Palestine: A History of Hope and Empowerment. Pluto, 2010.

Baconi, Tareq. Hamas Contained: The Rise and Pacification of Palestinian Resistance. Standfor University Press, 2018.
Ders Kaynakları
Pappé, Ilan. The Israel/Palestine Question: A Reader. London: Routledge, 2007

Shlaim, Avi. Demir Duvar: İsrail ve Arap Dünyası. İstanbul: Küre, 2019.

Khalidi, Rashid. The Hundred Years' War on Palestine: A History of Settler Colonialism and Resistance, 1917–2017. Metropolitan Books, 2020.

Shlaim, Avi. Filistin'i Bölüşmek: Kral Abdullah, Siyonistler ve Filistin'i Taksim Siyaseti: 1921-1951. İstanbul: Küre, 2017.

Shlaim, Avi. Filistin Uğruna: 1948’in Tarihini Yeniden Yazmak. İstanbul: Küre, 2012.

Pappé, Ilan. Yeryüzünün En Büyük Hapishanesi: İşgal Altındaki Toprakların Tarihi. İstanbul: Küre, 2023.

Pappé, Ilan. Unutulmuş Filistinliler: İsrail’deki Filistinlilerin Tarihi. İstanbul: Küre, 2020.

Pappé, Ilan. İsrail Hakkında On Mit. Nika, 2018.

Garaudy, Roger. Siyonizm Dosyası. İstanbul: Pınar, 2021.

Garaudy, Roger. İsrail Sorunu. İstanbul: Timaş, 2021.

Garaudy, Roger. İsrail Mitler ve Terör. İstanbul: Timaş, 2019.

Said, Edward. Zionism from the Standpoint of Its Victims. Vintage, 1979.

Baroud, Ramzy. The Second Palestinian Intifada: A Chronicle of a People's Struggle: A Chronicle of a People's Struggle. Pluto, 2006.

Qumsiyeh, Mazin B. Popular Resistance in Palestine: A History of Hope and Empowerment. Pluto, 2010.

Baconi, Tareq. Hamas Contained: The Rise and Pacification of Palestinian Resistance. Standfor University Press, 2018.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Güncel konu ve sorunlar hakkında, tarihi, sosyal ve kültürel boyutlarıyla birlikte bilgi ve fikir sahibi olma Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme Uluslararası İlişkiler alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma, bunları kullanabilme X
2 Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Dış Politika ve Uluslararası İlişkiler kavramları, fikirleri ve verilerini, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık olay, gelişme ve konuları belirleme ve analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, olgu ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
3 Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma Bilgi üretimi ve kullanımı ile bilgiye ulaşmada yöntem ve araştırma teknikleri konusunda beceri sahibi olma X
4 Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma Diplomatlık, ataşelik gibi uluslararası ilişkilerin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
5 Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Alana ilgi duyan ve ilgisiz dinleyici gruplarını, Uluslararası İlişkiler ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, konu ile ilgili problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma Türkçe’yi iyi kullanma, yazılı ve sözlü iletişimi iyi olup kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
6 Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama Uluslararası İlişkiler Lisans yeterlilikleri üzerine kurulan aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşma, bilgiyi değerlendirme, yorumlama X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1
2
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Ödev 2 15 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
dersAKTSKredisi 6