Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tarihçi Bakışıyla Gelenek ve Modernlik | TAR 657 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Tarihsel ve çağdaş sosyolojiyi ve düşünce yapılarını karşılaştırmalı analitik yaklaşımla ele almak, hem tarihi hem de güncel sosyolojiyi veya zihniyetleri anlama çabasını doğurmaktadır. Bu nedenle bu derste, tarihî sosyolojik yapılar ve düşünceler ile çağdaş sosyolojik yapılar ve düşünceleri mukayeseli şekilde inceleyerek, toplumsal zihniyet çözümlemeleri yapmak ve bu suretle öğrencide fikri farkındalık ve idrak derinliği oluşturma ihtiyacını karşılamak. Öğrencilere gerek ulusal ve gerekse uluslararası sosyopolitik gelişme ve meseleleri, insanlık tarihindeki benzerleriyle karşılaştırmalı şekilde ve sosyal bilimler metodolojisine uygun olarak değerlendirme yeteneği kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar ve önermeler Medeniyet organizasyonu formunda toplumsal ihtiyaçlar Toplumsal Eğitim, Terbiye ya da Değerler Eğitimi İnsanlık tarihinde 3 dönem: 1.Gelenekselçağ, 2.Modernçağ, 3. Post-modern/Post-truthçağ İnsanlık Tarihinde Temel Kültür Farkları Tarih Nedir Okumaları İslam Düşüncesine Giriş Sekülerleşme Analizleri Hikâyenin Tarihsel Rolü ve Büyüklerin Rol-Modelliği Üzerine Gelenek Üzerine Okumalar Modernite Üzerine Okumalar Modernite Eleştirileri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
2 | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
3 | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), | |
4 | Tartışma, Bireysel Çalışma, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel kavramlar ve önermeler | |
2 | Medeniyet organizasyonu formunda toplumsal ihtiyaçlar | |
3 | Toplumsal Eğitim, Terbiye ya da Değerler Eğitimi | |
4 | İnsanlık tarihinde 3 dönem: 1.Gelenekselçağ, 2.Modernçağ, 3. Post-modern/Post-truthçağ | |
5 | İnsanlık Tarihinde Temel Kültür Farkları | |
6 | Tarih Nedir Okumaları | |
7 | İslam Düşüncesine Giriş | |
8 | Vize | |
9 | Sekülerleşme Analizleri | |
10 | Hikâyenin Tarihsel Rolü ve Büyüklerin Rol-Modelliği Üzerine | |
11 | Gelenek Üzerine Okumalar-1 | |
12 | Gelenek Üzerine Okumalar-2 | |
13 | Modernite Üzerine Okumalar | |
14 | Modernite Eleştirileri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lütfi ŞEYBAN, Tarih Bağlamında Gelenek ve Modernlik, Sakarya 2021-24 |
Ders Kaynakları | Daryush Shayegan , Yaralı Bilinç: Geleneksel Toplumlarda Kültürel Şizofreni + Melez Bilinç Thomas Bauer , Dünyanın Tekdüzeleşmesi Terry Eagleton , Tanrı’nın Ölümü ve Kültür + Hayatın Anlamı Hannah Arendt , Geçmişle Gelecek Arasında ve diğer eserlerinden seçmeler. Köksal Alver, Mekan, Şehir, Medeniyet , 1 3 «Sosyoloji Bağlamında Gelenek ve Modernite», nesettoku.com.tr Willie Thompson , İnsanlık Tarihinin Dönüştürücü Güçleri, İş, Cinsellik ve İktidar Ahmet Davutoğlu, “Tarih Metodolojisi ve Geleneği Yeniden Yorumlama Sürecindeki Önemi”, İslâm, Gelenek ve Yenileşme , TDV, İstanbul 1996, s. 107 115. Sinan Canan, ‘İnsan Nedir? İnsanın Fabrika Ayarları’, Ankara Us Atölyesi, Youtube, 3 Mart 2022. Taha Abdurrahman, Dinin Ruhu Stefan Zweig , Dünün Dünyası: Bir Avrupalının Anıları Zygmunt Bauman’ın eserlerinden.. Hans Georg Gadamer’in eserlerinden.. Lütfi Bergen , «Mekan ve Müslüman Şehir Hayatı» YouTube Volkan Ertit 1, « Sekülerleşme Nedir?» YouTube + Volkan Ertit 10, «Türkiye'nin Sekülerleşme Süreci» YouTube Ahmet Demirhan, Modernlik , pdf Byung Chul Han’ın eserleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | ||||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||||||
2 | |||||||||||
3 | |||||||||||
4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|