Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yönetim Muhasebesi ve Kontrol Sistemleri | MUH 514 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜMMÜGÜLSÜM ZOR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÜMMÜGÜLSÜM ZOR, |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. H. Can Ayar |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetim kontrol sistemleri, yönetim muhasebesinin ve diğer işletme fonksiyonlarının stratejik hedefler doğrultusunda şekillendiği bir sistemler bütünüdür. Yönetim kontrolünün anlaşılması, finans ve muhasebe işlevleri, pazarlama ve satış, strateji ve kurumsal gelişim, insan kaynakları, organizasyon ve Ar-Ge gibi çeşitli alanlardan gelecek yöneticiler için önemli bir dayanak oluşturmaktadır. Bu nedenle, bu dersin açılması, gelecekteki yöneticilere yönetim kontrolünün temel kavramlarını, uygulamalarını ve araçlarını tanıtmak ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışmak için bir platform sağlamaktır. Bu ders, yönetim kontrolünün temel kavramlarını, uygulamalarını ve araçlarını tanıtarak ve eleştirel bir bakış açısıyla tartışarak öğrencilere sunmaktadır. Yönetim kontrolü yöntemleri sadece teknik açıdan değil, aynı zamanda aktörlerin davranışlarına ve sosyo-örgütsel uygulama koşullarına olan etkileri açısından da incelenmektedir. Temel muhasebe bilgilerine dayanarak stratejik kararların nasıl şekillendirilebileceği gerek teorik gerekse vaka incelemeleri üzerinden tartışılarak işlenecektir. Ders kapsamında öğrencilere yönetim kontrolü prensiplerini, uygulamalarını ve araçlarını “geleneksel” finansal perspektifi de içine alan kapsamlı ve yenilikçi bir perspektiften inceleme fırsatı sunar.
|
Dersin İçeriği | Strateji ve Kontrol Arasındaki Bağlantılar, Planlama ve Bütçeleme Döngüsü, Bütçeleme Yöntemlerine Yönelik Eleştiriler, Sorumluluk, Kontrol Edilebilirlik ve Hesap Verebilirlik, Sorumluluk Merkezleri, İş Birimlerinin Tipolojisi, Organizasyon Modelleri, Yap veya Satın Al Kararları, Transfer Fiyatlandırma Stratejileri, Sorumluluk Merkezler Raporlaması, Performans Değerlendirme Yöntemleri, Finansal Yönetim Kontrolünün Sınırları, Temel Performans Göstergeleri (KPI'lar), Dengeli Kurumsal Karne (Balanced Scorecard, Sosyal Sorumluluk ve Kontrol |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve Genel Bakış | |
2 | Strateji ve kontrol arasındaki bağlantılar | |
3 | Planlama ve bütçeleme döngüsü – tahmin, analiz ve kontrol (Bölüm 1) | |
4 | Planlama ve bütçeleme döngüsü – tahmin, analiz ve kontrol (Bölüm 2) Bütçelemeye yönelik eleştiri | |
5 | "Sorumluluk, kontrol edilebilirlik ve hesap verebilirlik " | |
6 | Sorumluluk merkezlerinin tipolojisi, İş Birimleri; Organizasyon modelleri: Model İkilemi | |
7 | Sorumluluk merkezlerinin tipolojisi, İş Birimleri; Organizasyon modelleri: Model İkilemi | |
8 | Vize | |
9 | Performans Değerlendirmesi | |
10 | Performans Değerlendirmesi | |
11 | Balanced Scorecard | |
12 | Öğrenci Sunumları | |
13 | Öğrenci Sunumları | |
14 | Öğrenci Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Anthony, R., Govindarajan, V., Hartmann, F., Kraus, K., & Nilsson, G. (2013). EBOOK: Management Control Systems: European Edition. McGraw Hill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinindeki kavramlara, uygulamalara ve teorilere hâkim olur ve bunları iş yaşamındaki sorunların çözümünde ya da yürüttüğü bilimsel çalışmalarda kullanabilir. | X | |||||
2 | Evrensel bilimsel etik uygulamalara riayet eder ve intihalden kaçınır. | X | |||||
3 | Faaliyetlerinin topluma ve çevreye olan muhtemel etkilerini göz önünde bulundurur, bu olumsuz etkileri en aza indirgemek ve topluma fayda sağlamak için sorumluluk alır. | X | |||||
4 | İşletme sorunlarını çözmede uygun analitik teknikleri kullanabilir. | X | |||||
5 | Bilimsel araştırma ve proje bulgularını sözlü sunum ve yazılı rapor şeklinde etkili ve ikna edici bir şekilde sunabilir. | X | |||||
6 | Girişimsel süreçleri analitik ve eleştirel bakış açısı ile inceler ve girişimci bilişe etki eden faktörleri anlar. | X | |||||
7 | Derslerinde ve araştırmalarında ihtiyaç duyacağı teknolojileri tespit etme ve etkili bir şekilde kullanma becerisine sahip olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |