Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Edebiyat Sosyolojisi | TDE 445 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUHAMMED HÜKÜM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Büşra AY, Arş. Gör. Melike Kılıç |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebiyat sosyolojisi dersi, toplumsal gerçekliği edebi metinler üzerinden tartışmayı amaçlamaktadır. Bu çerçevede, edebi metinlere yansıyan toplumsal olgular içerisinde özellikle modernleşme, postmodern yönelimler, toplumsal değişme dinamikleri, kültürel çözülme ve kimlik arayışları gibi temalar ağırlıklı olarak ele alınacaktır. Tanzimat’tan günümüze kadar olan süreçte Türkiye’deki değişim süreçleri ile ilintili olarak ortaya çıkan gerçekliğin ne düzeyde ve nasıl bir kurgu ile romanlara yansıdığı konularına odaklanılacaktır. Bir anlamda toplumsal gerçekliğin romandaki yansımaları edebiyat sosyolojisi açısından analiz edilmeye çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği |
EDEBİYAT - SOSYOLOJİ İLİŞKİSİ Edebiyat Araştırmasında Usul ve Sosyoloji İlişkisi Sosyoloji - Edebiyat İlişkisi Edebiyat Sosyolojisi Çalışmalarının Tarihî Seyri ve Genel Yönelimler Edebiyat Sosyolojisinde Yeni Yönelimler Edebiyat Sosyolojisinde Metot Problemleri ve Yerli Bir Edebiyat Sosyolojisi Önerisi
EDEBİYAT SOSYOLOJİSİNİN ANA UNSURLARI EDEBÎ ESER- KİTAP Edebî Türlerin ve Biçimin Sosyolojisi Edebî Türlerin ve Biçimlerin Sosyolojik Kökleri Şiirin Sosyolojik Kökleri Roman ve Hikâyenin Sosyolojik Kökleri Türk Romanı ve Türk Toplumu Kitle Edebiyatından Televizyon Dizilerine: Popüler Biçimler Reklam, Çeviri, Kapak, Dizgi ve Baskı Edebiyat Kanonları ve Şaheserler Düşüncenin ve Edebî Eserin Ekonomisi Ticari Bir Meta Olarak Kitap Kitap Piyasası, Estetik Değer Çelişkisi YAZAR Bir Meslek Olarak Yazarlık Toplum Karşısında Yazar Sanatkârın Toplumsal Ütopya ve Distopyası OKUR Türkiye’de Okuma Kültürü ve İstatistikleri BASIM-YAYIN-DAĞITIM VE OKUMANIN KURDUĞU SOSYOLOJİK AĞLAR Yayıncılar Sahaflar, Kütüphaneler, Matbaalar, Gazeteler Eleştirmenler, Akademisyenler, Öğretmenler ve Kitapçılar
EDEBÎ ESERDE TEMA, YAPI ve DİLİN SOSYOLOJİK İMKÂNI: SOSYOLOJİK İÇERİK ANALİZİ Örnek Bir Tema Olarak Edebiyat Sosyolojisi ve İdeoloji KİŞİLER DÜNYASININ SOSYOLOJİK KONUMLARI Edebî Eserlerde Tip ve Karakter Olgusu MEKÂNIN SOSYOLOJİK İMKÂNI Mekâna Bağlı Sosyolojik Bir Kategori: Köy-Kent Çatışması SOSYOLOJİK BOYUTLARIYLA ZAMAN Eserin Yazılma Zamanı Eserin İçeriğinin Zamanı Okunma Zamanı Tarihî Roman ve Tarihî Süreç İçerisinde Edebî Eserler BİÇİM VE DİLİN SOSYOLOJİSİ Roman ve Şiir Dilinin Sosyolojisi |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Tüzer, İ. - Hüküm, M. (2019). Edebiyat sosyolojisi edebiyata sosyolojiden bakmak. Ankara: Akçağ Yay Tural, S.K. (1991). Zamanın Elinden Tutmak. Ankara: Ecdâd Yayınları. Şan, M. K. (2012). Edebiyat Sosyolojisi Tarihinden Basamaklar. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 127-169). Ankara: Hece Yayınları. Swingewood, A. (2012). Edebiyat Sosyolojisine Yaklaşımlar. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (K. Bayraktar, Çev., s. 51-59). Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2011). Berna Moran ve Edebiyat Sosyolojisi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (26), 64-72. Escarpit, R. (1993). Edebiyat Sosyolojisi. İstanbul: Remzi Kitabevi. Fındıkoğlu, Z. F. (1950). Bayburtlu Zihni: Bir Edebiyat Sosyolojisi Denemesi. Bayburt: Bayburt Kültür ve Yardım Cemiyeti.
Fischer, E. (2013). Sanatın Gerekliliği. İstanbul: Sözcükler Yayınevi. Goldmann, L. (2005). Roman Sosyolojisi. Ankara: Birleşik Kitabevi. Griswold, W. (2012). Edebiyat Sosyolojisinde Son Gelişmeler. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 169-187). Ankara: Hece Yayınları.
Alver, K. (2012-I). Edebiyatın Sosyolojik İmkanı. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 11-21). Ankara: Hece Yayınları. Kayalı, K. (2012). Türkiye’de Edebiyat Sosyolojisi Önündeki Önemli Açmazlar Üzerine Bazı Düşünceler. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (s. 201-209). Ankara: Hece Yayınları.
Alver, K. (2012-II). Sosyoloji Okumaları Kılavuzu. Ankara: Hece Yayınları. Alver, K. (2015). Türkiye’de Edebiyat Sosyolojisi Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme. Sasyoloji Konferansları, (s. 343-354). istanbul. Alver, K. (2018). Edebiyat Sosyolojiye Ne Anlatır ? İ. Coşkun, & A. M. Ali içinde, Sosyoloji Seminerleri 1: Edebiyat ve Sosyoloji (s. 13-35). İstanbul: Alfa Basım Yayın. Aydın, E. (2009). Edebiyat Sosyoloji İlişkisinde Sosyolojik Kaynak ve Ölçütler. Turkish Studies International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Bauman, Z. (2014). Sosyolojik Düşünmek. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Bourdieu, P. (2006). Sanatın Kuralları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Lowenthal, L. (2012). Edebiyat Sosyolojisi Üzerine. K. Alver içinde, Edebiyat Sosyolojisi (S. Özer, Çev., s. 83-101). Ankara: Hece Yayınları. Moretti, F. (2004). Modern Epik. İstanbul: Agora Kitaplığı. _________ (2005). Mucizevi Göstergeler. İstanbul: Metis Yayınları. _________ (2006). Edebî Teoriye Soyut Modeller. (E. Kılıç; N. İleri; E. Düzel, Çev.) İstanbul: Agora Kitaplığı. Moretti, F (2007). Graphs, Maps, Trees. London- New York: Verso. Moretti, F., Allison, S., Ryan, H., Witmore, M. (2015). Edebiyat Laboratuvarı: Sayısal Biçimcilik, Bir Deney. Monograf Journal(3), 567- 609.
|
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı |
---|
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|