Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ortak Türk Yazı Dili TDE 272 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. İLHAN UÇAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Tuğçe Takoğlu

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yeri ve önemini, ortak Türk Yazı Dili meselesinin Türk Dünyası birliğine giden en önemli yol olmasını benimsetmek.

Dersin İçeriği

M.Kemâl Atatürk’ün Türk dünyasında dil ve kültür birliği siyaseti. Ortak yazı dili meselesinin meydana çıkış tarihi, fikirler, görüşler. Şemseddin Sâmi, Ömer Seyfettin, Yusuf Akçuraoğlu ve başkaları. Ünlü fikir adamı İsmail Gaspiralı “Dilde, Fikirde ve İşte Birlik” fikrinin Türk dünyasında alfabenin geçtiği tarihi yol.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ortak Türk Yazı Dilinin amacı ve görevlerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yerini belirler. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Ortak Türk Yazı Dili hakkında fikirler ve görüşleri örnekler. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Türk Dünyasında alfabe meselesi hakkındaki görüşleri karşılaştırır. Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Ortak alfabeye geçiş yolları geliştirir. Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Ortak alfabeye geçiş yolları üzerine fikir ve görüşleri değerlendirir. Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ortak Türk Yazı Dilinin amacı ve görevleri. Türk Dünyasının kullandığı alfabeler konusunda kaynakları edinmiş olmalı.
2 M. Kemâl Atatürk’ün Türk Dünyasında dil ve kültür siyaseti. Türk dünyasının kullandığı albaler hakkında bilgi veren kaynakları okumuş olmak.
3 Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yeri. Doğal ve suni diller. Dil sınıfları hakkında bilgi edinmiş olmak.
4 Osmanlı devletinde Batı misyonerlerinin açtığı okulların amacı. Osmanlı devletindeki eğitim sistemi konusunda araştırma yapmış olmak.
5 Ortak Türk Yazı Dili hakkında fikirler ve görüşler.H.B.Zerdabi Ortak Türk Yazı Dili hakkında öne sürülen fikirleri araştırmak.
6 Türk Dünyasında alfabe meselesi Ortak Türk Yazı Dili hakkında öne sürülen fikirleri araştırmak.
7 M.F.Ahunzade ve alfabe problemi Ortak Türk Yazı Dili hakkında öne sürülen fikirleri araştırmak.
8 Tarihte alfabe değiştirilmesinin sebep ve neticeleri Alfabe değişiklikleri süreçleri hakkında araştırma yapmış olmak.
9 ARASINAV
10 Eski Sovyetler Birliğinde Türklerin alfabelerinin zorla değiştirilmesi süreci Alfabe değişiklikleri süreçleri hakkında araştırma yapmış olmak.
11 I Türkoloji Kurultayı. Ortak alfabeye geçiş yolları, fikirler, görüşler Alfabe değişiklikleri süreçleri hakkında araştırma yapmış olmak.
12 Sovyetler Birliği’nin çöküş kanununa uygunluğu. Bağımsızlık kazanan Türk Cumhuriyet ve Topluluklarında alfabe meseleleri Alfabe değişikliklerinin yarattığı durum hakkında bilgi edinmiş olmak.
13 MÜ” Milletler arası Çağdaş Türk Alfabeleri Sempozyumu” ve 34 harften oluşan Ortak Türk Alfabesi,Türk Dünyasında Ortak alfabe projesinin tartışma süreci Milletler Arası Çağdaş Türk Alfabeleri Sempozyumu bildirilerini temin etmiş olmak.
14 Ortak alfabe, ortak kelime ve ortak imlâ birliğine sahip olma yolları Milletler Arası Çağdaş Türk Alfabeleri Sempozyumu bildirilerini okumuş olmak.
Kaynaklar
Ders Notu

1.Saray, Mehmet, Gaspıralı İsmail Bey’den Atatürk’e Türk Dündasında Dil ve Kültür Birliği,İstanbul, 1993.
2.Sürekli Türk Dili Kurultayı(22-26 Eylül 1993),Bildiri Özetleri, Ankara, 1993.
3.Ercilasun, Ahmet B., Dilde Birlik, Ankara 1993

Ders Kaynakları

4.Mehmedoğlu, A., Birlik alfabesi,Millî Kültür, sayı 93,Ankara, 1992
5.Mehmedoğlu, A., Ortak Türk yazı Dili Problemi Hakkında İlk Tez, Türk Dünyası Dil ve Edeb. Dergisi, Sayı 5,Bahar, 1998.
6. Hatire, A.,Birinci Türkoloji Kurultayı ve Ortak Türk Yazı Dili Üzerine(3.Ülslararası Türk Dili Kurultayı-1996), Ankara,1999.
7.Mehmedoğlu,A., Ders Notları
8.Milletler arası Çağdaş Türk Alfabeleri Sempozyumu(18-20 Kasım 1991)
İstanbul, 1992

# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı
1 Ortak Türk Yazı Dilinin amacı ve görevlerini anlatır.
2 Dünya dilleri içerisinde Türk dilinin yerini belirler.
3 Ortak Türk Yazı Dili hakkında fikirler ve görüşleri örnekler.
4 Türk Dünyasında alfabe meselesi hakkındaki görüşleri karşılaştırır.
5 Ortak alfabeye geçiş yolları geliştirir.
6 Ortak alfabeye geçiş yolları üzerine fikir ve görüşleri değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
Toplam 10
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 4 4
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5