Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Araştırmalarında Belge Kullanımı TAR 346 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÖMER FARUK CAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı ve Avrupa arşivlerinde bulunan ve tarih sahasında yapılacak bilimsel araştırmalarda kullanılacak belge örneklerini tanıtıp değerlendirmek.

Dersin İçeriği

Osmanlı ve Avrupa arşivlerindeki belgelerin tanıtılması ve incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı belgelerindeki diplomatik dili analiz eder.
2 Avrupa arşivlerinden belge örneklerini tanıtır.
3 Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır.
4 Osmanlı Türkçesi okuma becerilerini geliştirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş - Diplomatik (belge ilmi)
2 Osmanlı diplomatiğinin doğuşu ve belgeleri üretirken kullanılan malzemeler
3 Aklam-ı sitte
4 Osmanlı arşivinden belgeler 1
5 Osmanlı arşivinden belgeler 2
6 Avrupa arşivleri ve diplomatik
7 Avrupa arşivlerinden belge örnekleri: İngiliz arşivleri 1
8 Avrupa arşivlerinden belge örnekleri: İngiliz arşivleri 2
9 Ara Sınav
10 Avrupa arşivlerinden belge örnekleri: Fransız arşivleri
11 Avrupa arşivlerinden belge örnekleri: Venedik arşivleri
12 Osmanlı arşivinden belgeler 3
13 Osmanlı arşivinden belgeler 4
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul 1998.

Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, İstanbul 2017.

M. Tayyib Gökbilgin, Osmanlı İmparatorluğu Medeniyet Tarihi Çerçevesinde Osmanlı Paleografya ve Diplomatik İlmi, İstanbul 1979.

Mûcebince Amel Oluna: Hatt-ı Hümayunlar Sergi Kataloğu, haz. İlyas Özdemir – Abdullah Sivridağ vd. (Ankara: Cumhurbaşkanlığı Yayınları, 2020). https://www.devletarsivleri.gov.tr/cdn/file/download?fileId=1243

Pass Gregory A and Association of College and Research Libraries. 2004. Descriptive Cataloging of Ancient Medieval Renaissance and Early Modern Manuscripts. Chicago Ill: Association of College and Research Libraries.

Luciana Duranti, “Diplomatics”, Encyclopedia of Library and Information Sciences (version Third edition). 2009. (version) Third ed. New York?: Taylor & Francis.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı belgelerindeki diplomatik dili analiz eder.
2 Avrupa arşivlerinden belge örneklerini tanıtır.
3 Osmanlı İmparatorluğu ile diğer devletler arasında yapılan yazışmaların özelliklerini karşılaştırır.
4 Osmanlı Türkçesi okuma becerilerini geliştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 70
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 50
Toplam 50
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)