Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeniçağ Osmanlı Belgeleri | TAR 244 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilere yeniçağ dönemi Osmanlı belgelerin diplomatik özelleriklerini tanıtarak, bunları okuma ve anlama becerisi kazandırmaktır. Böylece öğrenciler bu belgeleri tarih araştırmalarında kullanabilecek temel becerileri edinmiş olacaklardır. |
Dersin İçeriği | Öğrencilere Yeniçağ dönemi Osmanlı Arşiv belge türleri ve bu belgelerde kullanılan yazılar tanıtılacak; belgeleri doğru okuyup anlama çalışmaları yapılacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Arşivlerde bulunan belge türlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yeniçağ Osmanlı arşiv belgeleri hakkında bilgi edinir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı arşiv belgelerine nasıl ulaşacağını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Osmanlı arşiv belgelerini okuma becerilerini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve çerçevesinin çizilmesi | |
2 | Osmanlı arşivleri ve belge türleri hakkında genel bilgiler | |
3 | Osmanlı el yazısında harf bitişmeleri | |
4 | Nesih türü belgeler ve okunuşları | |
5 | Şeriyye sicillerinden örnek belgelerin okunması | |
6 | Mühimme defterlerinin tanıtılması | |
7 | Mühimme defterlerinden örnek belgelerin okunması | |
8 | Mühimme defterlerinden örnek belgelerin okunması | |
9 | Fermanların tanıtılması | |
10 | Ferman örneklerinin okunması | |
11 | Ferman örneklerinin okunması | |
12 | Maliye ahkam defterlerinin tanıtılması | |
13 | Maliye ahkam defterlerinden örneklerin okunması | |
14 | Maliye ahkam defterlerinden örneklerin okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Mübahat Kütükoğlu, Osmanlı Belgelerinin Dili (Diplomatik), İstanbul 1998. Başbakanlık Osmanlı Arşiv Rehberi, İstanbul 2000. Ahmet Akgündüz, Şeriye Sicilleri I-II, İstanbul 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı belgelerinin bulunduğu arşivleri tanır | |||||||||||
2 | Arşivlerde bulunan belge türlerini öğrenir | |||||||||||
3 | Yeniçağ Osmanlı arşiv belgeleri hakkında bilgi edinir | |||||||||||
4 | Osmanlı arşiv belgelerine nasıl ulaşacağını öğrenir | |||||||||||
5 | Osmanlı arşiv belgelerini okuma becerilerini geliştirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 3 | 10 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |