Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Denizcilik Tarihi | TAR 425 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR |
Dersi Verenler | Arş.Gör.Dr. BÜNYAMİN PUNAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti’nde denizcilik geleneğinin oluşumu, gelişimi ve modernleşmesinin incelenmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Osmanlıların Anadolu’ya gelişinin ardından denizlerle tanışmaları, denizlerdeki ilk faaliyetleri ve Osmanlı Devleti’nin bir deniz imparatorluğuna dönüşmesi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlıların denizlerle tanışma süreci hakkında bilgi sahibi olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Osmanlı deniz savaşlarının sebepleri ve sonuçlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | ) Osmanlıların denizlerdeki yayılım sürecini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Osmanlı deniz teknolojisi ve kullanılan gemiler hakkında bilgi sahibi olur | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tarih boyunca denizcilik faaliyetleri | |
2 | Türklerde denizcilik geleneği | |
3 | Osmanlıların denizlerle tanışması | |
4 | Osmanlı Devleti’nde tersaneler ve gemi inşa faaliyetleri | |
5 | Kuruluştan Fatih Sultan Mehmet dönemi sonuna kadar Osmanlı denizciliği | |
6 | Osmanlı denizciliğinin yükselişi (II. Bayezid dönemi Osmanlı denizciliği, Tersane-i Amire’nin kuruluşu) | |
7 | Akdeniz’de Yeni Güçler: Korsanlığın Ortaya Çıkışı | |
8 | Preveze savaşından Tunus’un fethine: Osmanlı denizciliğinde zirve | |
9 | XVII. yüzyılda Osmanlı denizciliği | |
10 | XVIII. yüzyıl Osmanlı denizciliği | |
11 | Modernleşme çabaları | |
12 | Bahriye Nezaretinin kuruluşu ve Osmanlı denizciliği | |
13 | II. Abdülhamid devri Osmanlı bahriyesi | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devleti’nin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, Ankara 1948. İdris Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2006. İdris Bostan, Osmanlı Bahriye Teşkilatı: XVII. yüzyılda Tersane-i Amire, Ankara 1992. İdris Bostan, Osmanlılar ve Deniz, Deniz Organizasyonu, Teşkilat ve Gemiler, İstanbul 2007. Ali İhsan Gencer, Bahriye’de Yapılan Islahat Hareketleri ve Bahriye Nezareti’nin Kuruluşu (1789-1867), İstanbul 1985. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlıların denizlerle tanışma süreci hakkında bilgi sahibi olur | |||||||||||
2 | Osmanlı deniz savaşlarının sebepleri ve sonuçlarını öğrenir | |||||||||||
3 | ) Osmanlıların denizlerdeki yayılım sürecini bilir | |||||||||||
4 | Osmanlı deniz teknolojisi ve kullanılan gemiler hakkında bilgi sahibi olur |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 3 | 10 | 30 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |