Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arşiv Metinlerini Okumaya Giriş | TAR 241 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Arşiv belgelerinin okunması ve analiz edilmesini öğretme |
Dersin İçeriği | Osmanlı Arşiv belgelerini tanıma, okuma ve tahlil etme |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Belgelerinin bulunduğu arşivleri tanır | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Transkripsiyon alfabesini kullanır | Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Arşiv belgeleri arasındaki farklılıkları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Osmanlı arşiv belgelerinin tahlilini yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Osmanlı arşivlerinde bulunan belgelerin karşılaştırmasını yapar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Belge türlerini (Kanunname, berat, fetva, hatt-ı hümayun) listeler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
7 | Osmanlı arşivlerini tanır nasıl araştırma yapacağını bilir | Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Transkripsiyon alfabesini kullanarak belge transkripsiyonu yapar | Anlatım, Soru-Cevap, | |
9 | Belgeler arasındaki farklılıkları ortaya koyar | Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Osmanlıca vesikaların değerlendirmesini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, | |
11 | Belgeler arasında karşılaştırmalar yapar. | Soru-Cevap, Anlatım, | |
12 | Belge türlerini bilir ve kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Transkripsiyon alfabesinin öğretilmesi, Osmanlı Belgelerinin bulunduğu arşivleri tanıma | [1] Sayfa 1-24, 35-47 |
2 | Yazı ve Belge Türlerinin tanıtılması | [2] Sayfa 170-173, Arşivden örnek belgeler |
3 | Kanunnameler | Arşivden örnek belgeler |
4 | Fetvalar | [2] Sayfa 275-280 |
5 | Beratlar | [4] Sayfa 124-144 |
6 | Fermanın rükünlerinin tanıtılması ve Örnek Fermanlar | [4] Sayfa 99-113, Arşivden örnek belgeler |
7 | Hattı- Hümayunların tanıtılması ve Örnek Hattı- Hümayunlar | [4] Sayfa 172-182, Arşivden örnek belgeler |
8 | Telhisler | [1] Sayfa 18-43Belge örneği |
9 | ARASINAV | |
10 | Şeriye Sicillerinin Tanıtımı | [2] Sayfa 11-18Belge örneği |
11 | Şeriye Sicillerindeki Belge Çeşitleri | [2] Sayfa 19-50Belge örneği |
12 | Tezkire çeşitleri, Tezkirelerin özellikleri | [3] Sayfa 245-275Belge örneği1, Belge örneği2 |
13 | İrade-i Seniyyeler, İrade-i Seniyyenin rükn ve cinsleri | [3] Sayfa 183-192 |
14 | Örnek İrade-i Seniyyeler | [3] Sayfa 183-192Belge örneği1, Belge örneği2 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1- Başbakanlık Osmanlı Arşivi Rehberi, İstanbul 2000. |
Ders Kaynakları | 1- Başbakanlık Osmanlı Arşivi Rehberi, İstanbul 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Belgelerinin bulunduğu arşivleri tanır | |||||||||||
2 | Transkripsiyon alfabesini kullanır | |||||||||||
3 | Arşiv belgeleri arasındaki farklılıkları ayırt eder | |||||||||||
4 | Osmanlı arşiv belgelerinin tahlilini yapar | |||||||||||
5 | Osmanlı arşivlerinde bulunan belgelerin karşılaştırmasını yapar | |||||||||||
6 | Belge türlerini (Kanunname, berat, fetva, hatt-ı hümayun) listeler | |||||||||||
7 | Osmanlı arşivlerini tanır nasıl araştırma yapacağını bilir | |||||||||||
8 | Transkripsiyon alfabesini kullanarak belge transkripsiyonu yapar | |||||||||||
9 | Belgeler arasındaki farklılıkları ortaya koyar | |||||||||||
10 | Osmanlıca vesikaların değerlendirmesini yapar. | |||||||||||
11 | Belgeler arasında karşılaştırmalar yapar. | |||||||||||
12 | Belge türlerini bilir ve kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |