Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarihi II(1520-1774) | TAR 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK, Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İstanbul’un fethinden 1622’ye kadar Osmanlı tarihini öğretmek. |
Dersin İçeriği | Anadolu, Balkanlar, Mezopotamya ve Arabistan’daki Osmanlı fetihleri ve Karadeniz, Ege, Adriyatik ve Akdeniz’de Osmanlı faaliyetleri tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geçmişle günümüz arasındaki bağlantı kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Geçmişin günümüz üzerindeki etkilerini açıklar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
3 | Modern sorunlar ve gerçekler ile geçmiştekiler arasındaki benzerlikleri kavrar. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Günümüz ve geçmişteki olaylar arasındaki farklılıkları tanımlar | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
5 | Osmanlı’nın evrensel bir güç olarak verdiği mücadeleleri, Osmanlı savaşlarının diğer toplumlar üzerindeki etkilerini, bu etkilerin Modern Türk kimliği ve imajı üzerindeki etkilerini tanımlar. | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun Türk milletinin tarihsel gelişmelerinde, sosyal, kültürel, ekonomik ve bilimsel edinimlerini bilir. | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Amacı, İçeriği | |
2 | Fatih dönemi; İstanbul’un fethi, Balkanlar ve Anadolu’da fetih hareketleri | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, I, s. 452 – 450; Aynı eser, C. II, s.1 – 29; 59 – 85; Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, I,439 – 516. |
3 | Fatih dönemi; Denizlerde fetihler, Karadeniz, Ege Adaları ve Dalmaçya’da genişleme; Osmanlı – Karaman, Osmanlı - Akkoyunlu mücadelesi | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, II, s. 29 – 51; 87 - 110 ;Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, II,s. 47 – 127. |
4 | II. Bayezîd Dönemi; Cem meselesi,Şahkulu İsyanı, Anadolu ve Balkanlarda mücadele. Şiilikle mücadele. | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, II, s. 161 – 179; Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, II,s. 47 – 127;317 – 387. |
5 | Yavuz Sultan Selim; Şiilikle mücadele, Mısır Memluk İmparatorluğu ile mücadele, Mısır ve Arabistan’ın fethi. | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi, II, s. 253 – 278; Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, II,s.387 – 387 – 509. |
6 | Kanunî Dönemi(1520 – 1566): Osmanlı Devleti’nin Cihan Devleti Oluşu; Macaristan’ın Fethi, Avusturya, Fransa ve Diğer Avrupa Devletleriyle ilişkiler | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi,II, Ankara 1983,, s. 310 – 342;116; İnalcık, Halil, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300 – 1600), Çev. Ruşen Sezer, İstanbul 1995, s. 15 – 24. |
7 | Kanunî Dönemi (1520 – 1566): Osmanlı Devleti’nin İran, Kafkasya, Afrika ve Arabistan politikaları. | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi,II, Ankara 1983,, s. 345 – 361; Maksudoğlu, Mehmet, Osmanlı Tarihi, 1299 – 1922, İstanbul 1999, 149 – 152. |
8 | Kanunî Dönemi (1520 – 1566): Akdeniz, Kızıldeniz, Basrakörfezi ve Hint Okyanusu’nda faaliyetler. Genel olarak Osmanlı deniz politikaları | Uzunçarşılı, İsmail Hakkı, Osmanlı Tarihi,II, Ankara 1983,, s. 363 – 400; Maksudoğlu, Mehmet, Osmanlı Tarihi, 1299 – 1922, İstanbul 1999, 152 – 166. |
9 | ARASINAV | |
10 | II. Selim Zamanı (1566 – 1574): Yeniçeri İsyanı, Osmanlı İmparatorluğu’nun Arabistan, Habeşistan, Yemen, Aden Mısır Politikaları; Kıbrıs’ın fethi, İnehabtı Bozgunu | Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, III, İstanbul 1993, s. 528 – 579; Aynı eser, C. IV, s. 5 – 49. |
11 | III. Murat Zamanı (1574 – 1595): Osmanlı – Avrupa ilişkileri, Osmanlı – İran, Gürcistan ilişkileri; Osmanlı Eflak, Boğdan, Erdel, Avusturya ilişkileri | Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, IV, s.66 – 75; s. 92 – 124; 178 – 217. |
12 | III. Mehmet Zamanı(1595 – 1603): Osmanlı Eflak, Macaristan, Avusturya politikaları, Eğri Seferi ve müteakip dönemde Türk – Avusturya Savaşları, | Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, IV, 192 – 220; 338 – 364. |
13 | I. Ahmet Zamanı (1603 – 1617): Zitvatorok Sulhu, Celali İsyanları, İstanbul İsyanı,Türk – İran Savaşları | Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, IV, 365 – 404; |
14 | I. Mustafa, II. Osman Zamanları(1617 – 1622):Osmanlı – İran, Osmanlı – Avusturya, Osmanlı – Lehistan İlişkileri; Merkezi İsyanlar ve II. Osman’ın katledilmesi | Purgstall, Baron Joseph Von Hammer, Büyük Osmanlı Tarihi, IV, 497 – 571 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Geçmişle günümüz arasındaki bağlantı kurar. | |||||||||||
2 | Geçmişin günümüz üzerindeki etkilerini açıklar. | |||||||||||
3 | Modern sorunlar ve gerçekler ile geçmiştekiler arasındaki benzerlikleri kavrar. | |||||||||||
4 | Günümüz ve geçmişteki olaylar arasındaki farklılıkları tanımlar | |||||||||||
5 | Osmanlı’nın evrensel bir güç olarak verdiği mücadeleleri, Osmanlı savaşlarının diğer toplumlar üzerindeki etkilerini, bu etkilerin Modern Türk kimliği ve imajı üzerindeki etkilerini tanımlar. | |||||||||||
6 | Osmanlı İmparatorluğu’nun Türk milletinin tarihsel gelişmelerinde, sosyal, kültürel, ekonomik ve bilimsel edinimlerini bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |