Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ortaçağda Kuzey Afrika | TAR 391 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. LÜTFİ ŞEYBAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ortaçağ İslam tarihinin önemli bir devresini oluşturan Kuzey Afrika tarihinin Abbasiler, Endülüs ve Avrupa devletleri ile ilişkileri çerçevesinde ele alınması ve günümüz olaylarının bu tarihi arka plana istinaden analiz edilmesi |
Dersin İçeriği | Ortaçağ Kuzey Afrika tarihinin incelenmesi |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kuzey Afrika sosyo-kültürel tarihini ana hatlarıyla inceler | Anlatım, Soru-Cevap, | |
2 | Kuzey Afrika?da toplumlar arası ilişkiileri kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kuzey Afrika toplumu ile Maşrık İslam ülkeleri arasındaki münasebetlerin niteliklerini ayırt eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
4 | Kuzey Afrika?da kurulan devletleri tanır ve onların günümüze yansımalarını tahlil eder | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | Kuzey Afrikalılar ile Endülüslüler arasındaki ilişkilerin etkilerini değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
6 | Kuzey Afrika-Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası siyasi ve sosyo-kültürel ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, İslâmiyet öncesinde Kuzey Afrika ve Berberiler | |
2 | Kuzey Afrika?nın Müslümanlar tarafından fethi | |
3 | İfrîkıya ve Mağrib bölgesinin Emeviler devrindeki durumu | |
4 | İfrîkıya ve Mağrib bölgesinin Abbasiler devrindeki durumu | |
5 | Fâtımîler | |
6 | Fâtımîler ve Abbasiler | |
7 | Fâtımîler ve Endülüs | |
8 | Murâbıtlar | |
9 | ARASINAV | |
10 | Muvahhidler | |
11 | Merinîler | |
12 | Mısır?dan Mağrib?e diğer devletler | |
13 | Portekiz ile İspanya saldırıları ve Osmanlıların Batı Akdeniz?e hakim olması | |
14 | Osmanlı-K.Afrika İlişkileri, Sonuç ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Lütfi Şeyban, Ortaçağ?da Kuzey Afrika, Adapazarı 2013 |
Ders Kaynakları | - DİA ve İA?nın ilgili maddeleri - Ahmet Kavas, Geçmişten Günümüze Afrika, Kitabevi, İstanbul 2005 - İslam Tarihi Kültür ve Medeniyeti, Cambridge/Hikmet, III, İstanbul 1988 - Aziz Sâmih İlter, Şimâlî Afrika´da Türkler, Istanbul 1936 - Taha, Abd al-Wahid Dhannun, The Muslim conquest and settlement of North Africa and Spain, London; New York 1989; el-Feth ve´l-Istikrâru´l-Arabiyyi´l-Islâmî fî Simâli Ifrîkiyye ve´l-Endelüs, Bagdad 1982 - Ahmet Kavas, Osmanlı-Afrika İlişkileri, Kitabevi, İstanbul 2011 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kuzey Afrika sosyo-kültürel tarihini ana hatlarıyla inceler | |||||||||||
2 | Kuzey Afrika?da toplumlar arası ilişkiileri kavrar | |||||||||||
3 | Kuzey Afrika toplumu ile Maşrık İslam ülkeleri arasındaki münasebetlerin niteliklerini ayırt eder | |||||||||||
4 | Kuzey Afrika?da kurulan devletleri tanır ve onların günümüze yansımalarını tahlil eder | |||||||||||
5 | Kuzey Afrikalılar ile Endülüslüler arasındaki ilişkilerin etkilerini değerlendirir | |||||||||||
6 | Kuzey Afrika-Endülüs-Avrupa-İslam Dünyası siyasi ve sosyo-kültürel ilişkileri hakkında daha sağlıklı hüküm verir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |