Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yeniçağ Tarihi Kaynakları | TAR 328 | 6 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | YOK |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YÜCEL ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | YOK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yeniçağ Tarihi hakkında temel bilgi hazinesi durumundaki yazılı kaynakların genel çerçevede öğretilmesi amaçlanmıştır. Ağırlık, Osmanlı ve Türk tarhine verilecektir. |
Dersin İçeriği | Yeniçağ Kaynakları Dersinde başta Osmanlı olmak üzere Osmanlı’nın çağdaşı devletlere ait her türlü kronik, sefaretname, biyografi, ıslahatname, vs. tarzındaki eserler ele alınarak bunların tarihi değerleri üzerinde durulacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar; Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını tanımlar | Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
2 | Kaynak, bilgi ve tarihçi arasındaki temel bağ ve ilişkiyi belirler; Araştırıcının kaynağa hangi açılardan yaklaşabileceğini tanımlar, öznelliğin sınırlarını, nesnel kalmanın zorunluluğunu kavrar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
3 | Kaynağın ait olduğu dönemin her türlü zihniyet özellikleri ile çağdaş araştırıcının aynı yöndeki nitelikleri arasında hangi farklılıkların olabileceğini, bunların nasıl ayrıştırılacağını kavrar | Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
4 | Kaynağın ait olduğu yazarın kendi öznel yönleri ile araştırıcının öznel yönlerinin ayıklanmasının zorulu oluşunu anlar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar. Hangi eserin, ne oranda tarihe bilgi aktardığını belirler | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | XV. Yüzyıl Kaynakları: İlk Osmanlı kronikleri, Gazavatnameler, Fetihnameler | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007, s. 19 – 41 |
2 | XVI. yüzyıl tarihçileri: Selimnameler, Süleymannameler, | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007, s. 42 – 54 |
3 | Kıbrıs, Yemen Fethiyle ilgili eserler, III. Murad döanemi tarihçileri, Osmanlı – İran , Osmanlı – Avusturya Savaşları ile ilgili kaynaklar | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007, s. 55 – 62 |
4 | XVII. Yüzyıl tarihçileri: II. Osman, IV. Murat, Mısır , Girit, Uyvar,Kamaniçe, Çehrin, İkinci Viyana Kuşatması ile ilgili kaynaklar | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, İstanbul 2007, s. 63 – 80 |
5 | XVIII. yüzyıl tarihçileri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 83 - 95 |
6 | Ruznameler, Sefaretnameler, | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 105 – 120. |
7 | XVI., XVII ve XVIII. yüzyıl Islahat risaleleri | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,120 - 127 |
8 | Kanunnameler, Biyografiler ve Surnameler, Tezkireler, Vefeyatlar, Esaretnameler | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, s. 134 - 149 |
9 | ARASINAV | |
10 | Alman, Avusturya, Bizans, Bulgar, Sırp Kaynakları | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,155 - 175 |
11 | Danimarka, Ermeni, Fransız, Hollandalı, İngiliz tarihçi ve seyyahları | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi ,175 - 184 |
12 | İspanyol, İsveç, İtalyan kaynakları | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 185 – 197. |
13 | Macar, Memlük, Papalık Kaynakları | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 197 – 217. |
14 | Portekiz, Rus, Safevi kaynakları | Afyoncu, Erhan, Tanzimat Öncesi Osmanlı Tarihi Araştırma Rehberi, 218 - 220. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler |
Ders Kaynakları | Babinger, Franz, Osmanlı Tarih Yazarları ve Eserleri, Çev. Coşkun Üçok, Ankara 2000; |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | X | |||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | X | |||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | X | |||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | X | |||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | X | |||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | X | |||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | X | |||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | X | |||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak ile bilgi arasındaki temel bağı kurar; Kaynağın bilgi açısından nasıl bir değer taşıdığını tanımlar | 5 | ||||||||||
2 | Kaynak, bilgi ve tarihçi arasındaki temel bağ ve ilişkiyi belirler; Araştırıcının kaynağa hangi açılardan yaklaşabileceğini tanımlar, öznelliğin sınırlarını, nesnel kalmanın zorunluluğunu kavrar | 5 | ||||||||||
3 | Kaynağın ait olduğu dönemin her türlü zihniyet özellikleri ile çağdaş araştırıcının aynı yöndeki nitelikleri arasında hangi farklılıkların olabileceğini, bunların nasıl ayrıştırılacağını kavrar | 5 | ||||||||||
4 | Kaynağın ait olduğu yazarın kendi öznel yönleri ile araştırıcının öznel yönlerinin ayıklanmasının zorulu oluşunu anlar | 5 | ||||||||||
5 | Türk ve Dünya tarihlerine ait her türlü eserin incelenme, faydalanma ve mevcut bilgilere yeni bilgiler katma yönünden taşıdıkları değerleri bizzat eserler bazında ortaya koyar. Hangi eserin, ne oranda tarihe bilgi aktardığını belirler | 5 | ||||||||||
6 | Osmanlı tarihi kaynakları ile Avrupa ve Asya tarihi kaynakları arasında ne gibi benzerlikler ve farklılıkların bulunduğunu gösterir | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |