Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Tarihi Metinleri | TAR 247 | 3 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin öncelikli amacı öğrencilere Osmanlıca el yazması tarihi metinleri okuyabilme becerisi kazandırmaktır. Bu ders sayesinde Temel Osmanlıca derslerini alan, matbu metinleri okuyabilen öğrenciler, el yazması metinleri okuyabilir hale gelecektir. |
Dersin İçeriği | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış çeşitli dönemlere ait el yazması metinler okunacak, içerdiği bilgilerin nasıl anlaşılması gerektiği öğrenilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Tarihi metinlerinin okuma ve analiz edebilme, Anlatma, Hatırlatma, Tekrarlama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Osmanlı Tarihi metinlerini Latin Harflarine aktarır | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | |
3 | Osmanlı Tarihi metinlerini yorumlar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
4 | Osmanlı Tarihi metinlerini çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Belgelerin dönemsel özelliklerini kavrama ve okuma yeteneğini geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış çeşitli dönemlere ait metinleri değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin çerçevesinin çizilmesi | |
2 | Osmanlı Türkçesine ait temel bilgiler I : Harfler | |
3 | Osmanlı Türkçesine ait temel bilgiler II : Sayılar, Tarihler | |
4 | Osmanlı Tarihi metinlerinden matbu örneklerin okunması | |
5 | Osmanlı Tarihi metinlerinden matbu örneklerin okunması | |
6 | 14. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
7 | 14. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
8 | 15. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
9 | ARA SINAV | |
10 | 15. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
11 | 16. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
12 | 16. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
13 | 17. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması | |
14 | 18. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1) KURT, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri II, Akçağ Yayınları, Ankara 2016. 2) BAŞAR, Fahameddin, Mahmut Ak, Osmanlı Türkçesi (Gramer-Tarihi Metinler-Belgeler), Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2016. 3) AŞIKPAŞAZADE TARİHİ, haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2015. 4) ORUÇ BEĞ TARİHİ (1288-1502), haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2013. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Tarihi metinlerinin okuma ve analiz edebilme, Anlatma, Hatırlatma, Tekrarlama | |||||||||||
2 | Osmanlı Tarihi metinlerini Latin Harflarine aktarır | |||||||||||
3 | Osmanlı Tarihi metinlerini yorumlar | |||||||||||
4 | Osmanlı Tarihi metinlerini çözümler | |||||||||||
5 | Belgelerin dönemsel özelliklerini kavrama ve okuma yeteneğini geliştirir | |||||||||||
6 | Osmanlı Türkçesi ile yazılmış çeşitli dönemlere ait metinleri değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 35 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 3 | 10 | 30 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 135 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,4 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |