Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlı Eğitim Tarihi | TAR 365 | 5 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Osmanlı Devleti’ndeki eğitim-öğretim faaliyetleri ile eğitimde yeniden yapılanma süreci ve Osmanlıdan Cumhuriyete eğitimin geçirdiği evrelerin öğretilmesi |
Dersin İçeriği | Osmanlı Devletinin Kuruluşundan modernleşme sürecine kadar devletin en temel eğitim kurumları olan Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mekteplerindeki eğitim öğretim faaliyetleri. Eğitimde modernleşme ve merkezileşme çabaları ve yeni eğitim kurumları olan mekteplerin açılması. Darülfünun kurulması. Osmanlıdan Cumhuriyete kadar Osmanlı eğitiminin geçirdiği tarihi süreç ve bu süreçteki yeniden yapılanma çabaları ve bunun sonuçları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, | |
2 | Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Neden yeni eğitim kurumlarına ihtiyaç duyulduğunu açıklar | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, | |
5 | Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, |
6 | Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları: Medreseler, Sibyan Mektepleri ve Enderun Mektebi | |
2 | Fatih döneminde Medreseler ile ilgili yapılan yenilikler | |
3 | Medrese Eğitiminin örgütlenme çalışmaları | |
4 | Askeri Eğitim kurumları ve Enderun Mektebi | |
5 | Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri | |
6 | II Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler | |
7 | Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma | |
8 | Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti’nin kurulması | |
9 | ARASINAV | |
10 | Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler | |
11 | Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünun | |
12 | Encümen-i Daniş ve faaliyetleri | |
13 | II. Abdülhamid döneminde Eğitim | |
14 | II. Meşrutiyetten Cumhuriyete Osmanlıda Eğitim |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
1) Necdet Sakaoğlu, Osmanlı Eğitim Tarihi, İstanbul, 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Osmanlı Devletindeki Eğitim Sisteminin nasıl işlediğini öğrenir | |||||||||||
2 | Osmanlı Eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler | |||||||||||
3 | Osmanlı Eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar | |||||||||||
4 | Neden yeni eğitim kurumlarına ihtiyaç duyulduğunu açıklar | |||||||||||
5 | Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir | |||||||||||
6 | Osmanlı Eğitimi Tarihi literatürünü bilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |