Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Osmanlılarda Gündelik Yaşam ve Maddi Kültür | TAR 477 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. FATİH BOZKURT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tarihsel süreç içinde Osmanlı toplumunun gündelik hayatını ve maddi kültür araçlarını tanımlama ve anlamlandırma |
Dersin İçeriği | Gündelik yaşam ve maddi kültür çalışmalarının doğuşu ve araştırma alanları, Osmanlı maddi kültür dünyasının unsurları (barınma, beslenme, giyim, eğlence vs.), Osmanlı maddi kültürünün tarihsel kaynakları, Osmanlı maddi kültürünün sürekliliği ve değişimi, toplumsal grupların yaşam tarzları ve tüketim kalıpları, batılılaşma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gündelik yaşam pratiklerinin ve maddi kültür araçlarının toplumsal yaşamdaki önemini daha iyi kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Osmanlı maddi kültürünün unsurlarını değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Maddi kültür araçlarından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı maddi kültürünün tarihsel sürecini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Günümüz Türk toplumunun kültürünü tarihsel bütünlük içinde kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gündelik Hayat ve Maddi Kültür Çalışmalarının Doğuşu ve Kapsamı | |
2 | Osmanlı Maddi Kültürü Üzerine İncelemeler | |
3 | Osmanlı Maddi Kültürünün Unsurları ve Tarihsel Kaynakları | |
4 | Osmanlılarda Barınma Kültürü | |
5 | Osmanlılarda Beslenme Kültürü | |
6 | Osmanlılarda Giyim-Kuşam Kültürü | |
7 | Gündelik Yaşamın Diğer Alanlarına Dair Maddi Kültür Araçları | |
8 | Osmanlılarda Maddi Kültür Araçlarının Üretimi ve Tüketimi | |
9 | ARASINAV | |
10 | Toplumsal Gruplar, Yaşam Tarzı, Tüketim ve Maddi Kültür I | |
11 | Toplumsal Gruplar, Yaşam Tarzı, Tüketim ve Maddi Kültür II | |
12 | Osmanlı Maddi Kültürünün Batılılaşması I | |
13 | Osmanlı Maddi Kültürünün Batılılaşması II | |
14 | Değerlendirme ve Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1- Fernand Braudel, Maddi Uygarlık, Ekonomi ve Kapitalizm: XV-XVIII. Yüzyıllar: Gündelik Hayatın Yapıları, Ankara 1993. 2- Suraiya Faroqhi, Christoph K. Neumann (ed.), Soframız Nur Hanemiz Mamur: Osmanlı Maddi Kültüründe Yemek ve Barınak, İstanbul, 2006. 3- Donald Quataert (ed.), Consumption Studies and the History of the Ottoman Empire (1550-1922), Albany 2000. 4- Suraiya Faroqhi, Osmanlı Kültürü ve Gündelik Yaşam: Ortaçağdan Yirminci Yüzyıla, İstanbul 1997. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Gündelik yaşam pratiklerinin ve maddi kültür araçlarının toplumsal yaşamdaki önemini daha iyi kavrar | |||||||||||
2 | Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir | |||||||||||
3 | Osmanlı maddi kültürünün unsurlarını değerlendirir | |||||||||||
4 | Maddi kültür araçlarından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar | |||||||||||
5 | Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı maddi kültürünün tarihsel sürecini değerlendirir | |||||||||||
6 | Günümüz Türk toplumunun kültürünü tarihsel bütünlük içinde kavrar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |