Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modern Ortadoğu Tarihi | TAR 457 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA SARI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | XIX. yüzyılın başlarından günümüze kadar Ortadoğu’da gelişen siyasi, askeri, ekonomik ve kültürel olayları dünyadaki gelişmeler ışığında incelemek |
Dersin İçeriği | Ortadoğu kelimesinin tahlili, kapsadığı alan ve bölgenin coğrafî yapısı, Osmanlılar ve Ortadoğu, Ortadoğu’ya ait etnik ve mezhebi terimler, I Dünya savaşı öncesi Ortadoğu’nun paylaşımı, savaş sonrası bölgede görülen manda rejimi, II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu, 20. yüzyılda Ortadoğu Devletleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ortadoğu’daki Osmanlı mirasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Dünyadaki gelişmelerin Ortadoğu’yu nasıl şekillendirdiğini tahlil eder | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
3 | Ortadoğu ülkelerini inceler | Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, | |
4 | Türkiye’nin Ortadoğu politikasını anlar | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
5 | Ortadoğu’daki güncel sorunları öğrenir | Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası, | |
6 | Ortadoğu ile alakalı genel bir bibliyografik bilgi kazanır | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ortadoğu’nun tanımı, coğrafyası, etnik ve dini özellikleri | |
2 | XX. yüzyıla kadar kısa bir Ortadoğu tarihi | |
3 | Ortadoğu’da Osmanlı mirası | |
4 | I. Dünya savaşı ve Ortadoğu’nun paylaşılması | |
5 | Savaş sonrasında Ortadoğu’da görülen manda rejimi: İngiltere ve Fransa’nın Ortadoğu politikaları | |
6 | İki savaş arası dönemde Ortadoğu’daki devletler | |
7 | Ortadoğu’da Arap milliyetçiliğinin gelişimi ve bağımsızlık savaşı | |
8 | II. Dünya Savaşı ve Ortadoğu: İsrail devletinin kuruluşu | |
9 | ARASINAV | |
10 | Arap-İsrail Savaşı | |
11 | 1960 ve 1970’lerde Ortadoğu’daki devletler | |
12 | İran Devrimi ve İslam’ın yeniden yükselişi | |
13 | Petrol ve Ortadoğu: Körfez Savaşı | |
14 | Güncel Ortadoğu meseleleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | William L. Cleveland, Modern Ortadoğu Tarihi, çev. Mehmet Harmancı, Agora Kitaplığı, İstanbul, 2008. |
Ders Kaynakları | 1. Bernard Lewis, Ortadoğu, çev. Mehmet Harmancı, Gençlik Yayınları, İstanbul, 1996. 2. David Fromkin, Barışa Son Veren Barış: Modern Ortadoğu Nasıl Yaratıldı: 1914, çev. Mehmet Harmancı, Ekonomik Yayınları, İstanbul, 1993. 3. William R. Polk, Richard L. Chambers, Ortadoğu´da Modernleşme, İnsan Yayınları, İstanbul, 1995. 4. Sabit Duman, Modern Ortadoğu’nun Oluşumu, Doğu Kütüphanesi, İstanbul , 2010. 5. Roger Owen, Şevket Pamuk, 20. Yüzyılda Ortadoğu Ekonomileri Tarihi, çev. Ayşe Edirne, Sabancı Üniversitesi, İstanbul, 2002. 6. Kemal H. Karpat, Ortadoğu’da Osmanlı Mirası ve Ulusçuluk, çev. Recep Boztemur, İmge Kitabevi, Ankara, 2001. 7. Arthur Goldschmidt, Lawrence Davidson, Kısa Ortadoğu Tarihi, çev. Aydemir Güler, Doruk Yayınları, İstanbul, 2008. 8. Muzaffer Erendil, Çağdaş Orta Doğu Olayları, Genelkurmay Başkanlığı, Ankara, 1992. 9. Fahir Armaoğlu, 20. Yüzyıl Siyasî Tarihi (1914-1990), 9. Baskı, Ankara, Türkiye İş Bankası Yayınları, 1993. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır. | ||||||
2 | Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. | ||||||
3 | Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. | ||||||
4 | Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür. | ||||||
5 | Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. | ||||||
6 | Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. | ||||||
7 | Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. | ||||||
8 | Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
9 | Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
10 | Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. | ||||||
11 | Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ortadoğu’daki Osmanlı mirasını kavrar | |||||||||||
2 | Dünyadaki gelişmelerin Ortadoğu’yu nasıl şekillendirdiğini tahlil eder | |||||||||||
3 | Ortadoğu ülkelerini inceler | |||||||||||
4 | Türkiye’nin Ortadoğu politikasını anlar | |||||||||||
5 | Ortadoğu’daki güncel sorunları öğrenir | |||||||||||
6 | Ortadoğu ile alakalı genel bir bibliyografik bilgi kazanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 130 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |