Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Demokratikleşme Tarihi TAR 446 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TURGUT SUBAŞI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk demokrasi tarihinin geçirdiği evrelerinin incelenmesi.

Dersin İçeriği

Demokrasi kavramı ve demokrasi harici sistemler. Demokrasi ve Cumhuriyet. Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri. Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda yasal çerçeveyi oluşturan dönüşümler; Şer’i Hüccet Sened-i İttifak ve Tanzimat Fermanı. Meclislerin kurulması ve halkın yönetime katılmaya başlaması. Osmanlı aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri. Meşruti sisteme geçiş çalışmaları. İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve ilanı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini öğretir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Reform Hareketlerinin Türk Demokratikleşme sürecine katkısını kavrar Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Şer’i Hüccet ve Sened-i İttifak süreçlerinin inceler Anlatım, Soru-Cevap,
4 Tanzimat ve Islahat Fermanı’nın Türk Demokrasi tarihindeki yerini anlatır Soru-Cevap, Anlatım, Kısa Cevaplı Testler,
5 Meşruti sisteme geçiş çalışmalarını anlatır Anlatım, Soru-Cevap,
6 İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin önemini kavrar Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Demokrasi kavramı ve Cumhuriyet.
2 Demokrasi harici sistemler.
3 Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temelleri.
4 Demokratikleşme sürecinin hazırlayıcısı olarak Osmanlı Devletinde Reform Hareketleri.
5 Egemenliğin paylaşılması doğrultusunda ki girişimler.
6 Şer’i Hüccet ve Sened-i İttifak
7 Sened-i İttifak.
8 Tanzimat ve Islahat Fermanı.
9 ARASINAV
10 Meclisler ve halkın yönetime katılmaya başlaması.
11 Osmanlı Aydınının demokratik hak ve özgürlük mücadeleleri.
12 Meşruti sisteme geçiş çalışmaları.
13 İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin hazırlanması ve ilanı.
14 Kanun-i Esasinin içeriği ve tahlili.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Kemal Karpat, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, 1996.
2- Tevfik Çavdar, Türkiyenin Demokrasi Tarihi 1839-1950, İstanbul, 1995.
3- Tarık Zafer Tunaya, Türkiyede Siyasal Partiler, İstanbul, 1998.
4- Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, 1978.
5- M. Şükrü Hanioğlu, Bir Siyasal Örgüt olarak İttihad ve Terakki Cemiyeti ve Jön Türklük 1889-1902, İstanbul, 1989.
6- İhsan Güneş, Türk Parlamento Tarihi, Eskişehir, 1997.
7- Süleyman Kani İrtem, I. Meşrutiyet ve Sultan Abdülhamid: Mithad Paşa- Abdülhamid Kavgası, İstanbul, 2004.
8- İlgili diğer güncel makale ve kitaplar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Türk Demokrasisinin sosyal, ekonomik ve kültürel temellerini öğretir
2 Reform Hareketlerinin Türk Demokratikleşme sürecine katkısını kavrar
3 Şer’i Hüccet ve Sened-i İttifak süreçlerinin inceler
4 Tanzimat ve Islahat Fermanı’nın Türk Demokrasi tarihindeki yerini anlatır
5 Meşruti sisteme geçiş çalışmalarını anlatır
6 İlk Anayasa olan Kanun-i Esasinin önemini kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
Toplam 20
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5