Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Rusya Tarihi TAR 286 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA SARI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin temel amacı öğrencilere Rusya Tarihindeki temel olayları anlatmak ve siyasi, sosyal ve kültürel tarihini anlamalarını sağlamak.
Dersin İçeriği Rusya Devleti’nin kuruluştan günümüze tarihi gelişimi, genişleme sürecinde çevresindeki topluluklarla ve devletlerle olan mücadeleleri, Osmanlı Devleti ile kurulmaya çalışılan temaslar, Osmanlı – Rus ilişkileri ve mücadelelerinin tarihi gelişimi, Rus imparatorları ve imparatoriçeleri hakkında bilgi, Rusya’daki Petro reformlarıyla Osmanlı reform döneminin kıyaslanması, iki ülke arasındaki benzerlikler ve ayrılıklar, Rus kültürü ve Rusya’da sosyal hayat hakkında bilgiler
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti’nin tarihte en zorlu mücadeleleri verdiği Rusya’nın tarihi ve kültürel altyapısını kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Rusya Devleti coğrafyasının anlaşılmasının sağlanması ve iki dünya devleti olan Osmanlı Devleti ile Rusya devleti arasındaki benzerlikleri açıklar Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Osmanlı Devleti ile Rusya arasındaki siyasi ve askeri mücadelelerin kaynaklarını analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Osmanlı- Rus ilişkilerinin günümüze yansımalarını tespit eder Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Rusya’nın dünya ve sömürgecilik politikalarını değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 Rusya için Osmanlı topraklarının neden stratejik öneme sahip olduğunun algılanmasını sağlar Soru-Cevap, Anlatım,
7 İki ülke kültürleri ve sosyal yaşamları karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Rusya kronolojisi ve terminolojisi hakkında bazı hususlar
2 Rusya coğrafyası: Rus kelimesinin anlamı ve kökeni
3 Başlangıcından Hıristiyanlığa kadar Rusya tarihi
4 Bozkırda Türk-Rus mücadelesi
5 Novgorod Cumhuriyeti, Suzdal Rusyası, Tatarlarla mücadele
6 Büyük Moskova Knezliğinin kuruluşu ve yükselişi
7 Korkunç İvan ve halefleri döneminde Rusya
8 Romanovlar ve Rus İmparatorluğunun ilk evresi
9 ARASINAV
10 Büyük Petro: saltanatı, halefleri ve Türkiye ile ilişkileri
11 II. Katarina dönemi, dış politikası ve Rus yayılması; Avrupa ve Rusya, Türkiye ile ilişkiler
12 1. Aleksander, 2. Nikola, 3. Aleksander, Aleksander dönemi gelişmeleri, reformlar ve tepkiler
13 1905-1917 devrimleri zamanında Rusya, Sovyet Rusya’nın kuruluşu, Türkiye ile ilişkiler
14 2. Dünya Savaşına kadar Sovyet Rusya, Soğuk Savaştan çözülmeye Sovyet Rusya
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Akdes Nimet Kurat, Rusya Tarihi, Başlangıcından 1917’ye Kadar, Ankara, 1987.
Akdes Nimet Kurat, Türkiye ve Rusya, Ankara, 1990.
Kâmuran Gürün, Türk-Sovyet İlişkileri 1920-1953, Ankara, 1991.
Suat Bilge, Güç Komşuluk (Türkiye-Sovyetler Birliği İlişkileri 1920-1964), Ankara, 1992.
Galip Kemali Söylemezoğlu, Rusya Tarihi, İstanbul, 1939.
I. ve II. Dünya Savaşları Tarihi, Görsel Yayınlar.
Yusuf Hikmet Bayur, Türk İnkılabı Tarihi, c. I-III, Ankara, 1983.
İsmail Hakkı Uzunçarşılı-Enver Ziya Karal, Osmanlı Tarihi, c. I-IX, Ankara, 1983.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanır.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütür.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Osmanlı Devleti’nin tarihte en zorlu mücadeleleri verdiği Rusya’nın tarihi ve kültürel altyapısını kavrar
2 Rusya Devleti coğrafyasının anlaşılmasının sağlanması ve iki dünya devleti olan Osmanlı Devleti ile Rusya devleti arasındaki benzerlikleri açıklar
3 Osmanlı Devleti ile Rusya arasındaki siyasi ve askeri mücadelelerin kaynaklarını analiz eder
4 Osmanlı- Rus ilişkilerinin günümüze yansımalarını tespit eder
5 Rusya’nın dünya ve sömürgecilik politikalarını değerlendirir
6 Rusya için Osmanlı topraklarının neden stratejik öneme sahip olduğunun algılanmasını sağlar
7 İki ülke kültürleri ve sosyal yaşamları karşılaştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5